قانون اقدام راهبردی مجلس برگ برنده ای در دست مذاکره کنندگان گذاشت

مجتبی یوسفی ، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نشست های اخیر کمیسیون مشترک برجام و نتایج حاصله به افکارنیوز گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه دیپلماسی خارجی ما نوع سیاستی بود که در هشت سال گذشته در دولت شاهد آن بودیم که آن هم گره زدن همه موضوعات به یک معاهده نیم بندی بود به اسم برجام. 

وی افزود: براین اساس بنا شده بود تمام تحریم ها برداشته شود و در متن مذاکره و مباحثی که توسط ریاست محترم جمهور و اعضای تیم مذاکره کننده همیشه مطرح شده بود این بود که از اولین شدن روز اجرایی برجام همه تحریم ها برداشته شود.

یوسفی عنوان کرد: ما شاهد بودیم که هیچ تحریمی برداشته نشد و این به گفته آقای سیف که یکسال بعد از برجام خود ایشان رئیس بانک مرکزی وقت به صراحت گفتند که هیچ اتفاقی در حوزه تحریم های بانکی رخ نداده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نکته بعدی این بود که با خروج آمریکا همه افرادی که مفاد برجام انتقاد داشتند این را مطرح می کردند که در برجام هر طرفی مثل آمریکا یا اروپا بد عهدی کنند ما هیچ مکانیزمی برا برگرداندن آن ها به تعهدات خودشان ندارند و ما داریم یک طرفه تعهدات را انجام می دهیم. که با تاکید مقام معظم رهبری که گام به گام تعهدات طرفین باید انجام میشد خب ما همه تعهدات مربوط به خودمان را خیلی سریع در یک بازه زمانی محدود اجرا کردیم و نقدی را به نسیه معامله کردیم.

او ادامه داد: درنتیجه ما شاهد آن بودیم که عملا با آمدن ترامپ آن معاهده نیم بندی نیز رسما از دست رفت کما اینکه باید به این نکته دقت داشته باشیم که قبل از ترامپ هم هیچ اقدام موثری از طرف غربی صورت نگرفت. بعد از آن هم خیلی از دلسوزان می گفتند که با خروج آمریکا از برجام طرف اروپایی هم قطع به یقین به تعهدات خودشان عمل نمی کنند و عملا در مقابل بد عهدی آمریکا نمی ایستد.

یوسفی تصریح کرد: دیدیم که در 2 سال و نیم گذشته نیز هیچ اقدام عملی توسط اروپایی ها در جهت لغو تحریم ها انجام نشد و هم اکنون هم شاهد آن هسیتم که روز به روز بر تحریم ها افزوده شد و مشکلاتی که در حوزه های اقتصادی به وجود آمد.

نماینده مزدم خوزستان در مجلس گفت: این موضوعات باعث شد تا مجلس شورای اسلامی طرح اقدام راهبردی در مقابل لغو تحریم ها را در دفاع از مردم کشور برای اینکه ابزاری باشد در اختیار دولت و وزارت امور خارجه که برگه برنده ای باشد تا آن ها بتوانند در مذاکرات دست بالا داشته باشند تا اگر طرف غربی ظرف دو ماه به تعهدات خودش عمل نکرد ما مرحله ای از برجام خارج شویم و تعهدات خود را کاهش دهیم.

وی درانتها تاکید کرد: با آمدن بایدن دیدیم که برخی از افراد نزدیک به دولت و برخی افراد سیاسی ما در حوزه سیاست خارجه شروع کردند از ادبیات جدیدی استفاده کردند که همه این مشکلات قبلی بخاطر وجود ترامپ بوده و هم اکنون با رفتن ترامپ همه مشکلات مرتفع می شود و بعد حرف هایی را زدند که بسیار جالب بود که آمریکا به طور شفاهی قول داده که اگر ما برگردیم به برجام آن ها حاضر هستند بخشی از پول ها بلوکه شده ما را بردارند حتی نه اینکه تحریم ها را بردارند.