ارائه تسهیلات و حمایت از تولید دانش بنیان

احمدحسین فلاحی ، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به مهم ترین مباحث و طرح های مطرح شده در این کمیسیون بیان کرد: هم اکنون مهمترین طرحی که در کمیسیون درحال بررسی است، طرح «جهش تولید دانش بنیان » یا طرح حمایت از تولید دانش بنیان است.

وی افزود: ما این طرح را در آبان ماه مورد بررسی قرار دادیم و تصویب کردیم و به صحن مجلس فرستادیم. اما مجددا به کمیسیون برگشت دادیم و در حال اخذ نظرات دستگاه های مختلف هستیم. به خصوص وزارت علوم که گلایه داشتن تا حدودی اختیارات آن ها محدود شده است.

*تحقق شعار سال با حمایت از شرکت های دانش بنیان

فلاحی توضیح داد: این طرح مزایای بسیار زیادی دارد. گفته شده است که باید از دانشگاه های نسل سوم و چهارم و دانش بنیان ها حمایت کنیم. امروز ثمره عملی علم را در قالب این طرح می بینیم و امید است مطابق با شعار سال مانع زدایی و پشتیباتی ها از جهش تولید را در قالب قانون ببینیم.

این عضو کمیسیون ادامه داد: ضمن اینکه در کنار حمایت از دانش بنیان ها و پارک های علم و فناوری، بحث شرکت های خلاق نیز مطرح بود که در قالب قانون به آن اشاره شده است و معاونت علمی ریاست جمهوری در حال راه اندازی شرکت های خلاق در شهرستان ها و استان ها است.

او گفت: این طرح باید تکمیل و به صحن فرستاده شود تا رای نهایی را بگیریم و سپس به تایید شورای نگهبان برسد و تایید و تصویب آن دستاورد بسیار بزرگی برای مجلس در جهت حمایت از نسل جوان و تحصیلکرده کشورمان است.

فلاحی تاکید کرد که در حال حاضر 6 هزار شرکت دانش بنیان داریم که این تعداد را باید به 60 هزار شرکت افزایش دهیم و باید زمینه و زیر ساخت های آن ها آماده شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس درانتها یادآورشد که در این قانون پیش بینی شده است که واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد ممنوع است و تسهیلاتی در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار خواهد گرفت تا شرکت های دانش بنیان بتوانند بیشتر رشد کنند.