چهار نکته خطاب به دولت سیزدهم

 ۱. یکی از نکات برجسته و مطالبه مهمی که در بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری مطرح شد، ضرورت تسریع دولت و مجلس در تشکیل کابینه دولت سیزدهم بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: «یک توصیه لازم اینجا وجود دارد و آن این است که در تشکیل دولت ان‌شاءالله بایستی سرعت عمل به خرج داده بشود؛ یعنی شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت تأخیر بیفتد.» درمجموع، دولت مردمی و مجلس انقلابی با اعتماد به یکدیگر و هماهنگی مناسب،  یک‌فاز از تشکیل دولت را رقم زدند و جز  یک وزارتخانه که همیشه مظلوم است، مابقی وزرا رأی اعتماد گرفتند؛ اما همان‌گونه که گذشت، این امر تنها فاز اول تشکیل دولت است.

 اینکه گمان کنیم با تغییر یک نفر در رأس وزارتخانه‌ای با هزاران نفر زیرمجموعه، معجزه رخ می‌دهد، ناصواب است. نه تغییر اتوبوسی و عزل و نصب بی‌محابا مطلوب است، نه مداهنه و مماشات بی‌قاعده با افراد ناکارآمد و ناهماهنگ با ترکیب جدید دولت.

چهار نکته خطاب به دولت سیزدهم

بایستی توجه داشت ارتقای نمرات کارنامه را از رأس، رئیس و به عبارتی رئیسی می‌خواهند فلذا هرروز تأخیر در پیدا کردن ترکیب برنده، باعث از دست دادن امتیازاتی می‌شود که آخر فصل، حسرت آن را خواهیم خورد. البته پیدا کردن مرز بین دستپاچگی و انتخاب‌های غیر کارشناسی و بر مبنایی غیر از شایسته‌گزینی با تعلل و فرصت‌سوزی در عالم واقع و اجرا بسیار سخت است؛ اما خوب یا بد در برهه‌ای قرار داریم که امکان تحمل قصور و تقصیر وجود ندارد.

 

۲. اگر امکان امیدوار کردن مردم با «وعده» را ۵ درصد تخمین بزنیم، «خلف وعده»، صددرصد مردم را ناامید می‌کند. مطلبی که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به‌وضوح تأکید و تصریح شد.

امیدوار کردن مردم در این شرایط سخت و پرفشار حتما لازم است اما قطعا باید به امکان تحقق و وفای به عهد و وعده‌ای که بیان می‌شود توجه کرد والا نه‌تنها موجبات امیدواری مردم را فراهم نمی‌آورد بلکه ریشه امید را در دل آنان می‌خشکاند.

۳. استفاده مدیران از رسانه در اوضاع‌واحوال کنونی حتما باید دارای چارچوب و قواعد سخت‌گیرانه باشد؛ چه اینکه ممکن است با یک نطق یا نوشته نسنجیده، زحمت جماعتی در دولت هباء منثورا شود. در شرایط پیچیده و سخت کشور، رسانه باید اغلب در زمانی استفاده شود که یک مدیر بخواهد از فعل ماضی استفاده کند؛ یعنی گزارش کاری که به ثمر نشانده را به مردم بدهد. مردم به وعده‌ها بدبین شده‌اند. باید مدت‌ها خبر افتتاح پروژه‌ها و اتمام عملیات‌ها و اجرای مصوبات و … در لسان مدیران از دریچه رسانه‌ها منتشر شود تا نگاه مردم به قول مسئولان، تغییر یابد.

۴. هر قطعه از پازل دولت باید نقطه تحویل گرفته و نقطه‌ای که قرار است طبق برنامه‌های بالادستی و مأموریت‌های ابلاغی تحویل دهد را شناسایی کند و گزارش ملموس و کمّی را در بازه‌های زمانی منطقی و معیّن، غیر از مافوق خود به مردم عزیز بدهد. مدت‌هاست خبرهای ترک فعل، رخوت، فساد و امثالهم کام مردم را تلخ کرده است؛ باید توازن اخبار خوب و بد، نه با خبرسازی، بلکه با گزارش‌های واقعی و میدانی برقرارشده و پس از مدتی اخبار خوب بر آن دسته مطالب، غلبه کند.

مسعود پیرهادی