روابط تهران و بغداد گسترش چشمگیری خواهد یافت

 حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره همکاری های ایران و عراق باتوجه به نشست دیروز رئیس جمهور و نخست وزیر عراق توضیح داد: بازدید مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از جمهوری اسلامی ایران به این دلیل که نخستین دیدار یک مقام بلندپایه خارجی در دولت سیزدهم از تهران و نخستین استقبال رسمی دکتر رئیسی از یک مقام رسمی خارجی بود دارای اهمیت بود.

وی ادامه داد: نکته دوم عبارت است از اینکه عراق کشور همسایه ماست و مشترکات فرهنگی، مذهبی و اقتصادی بسیاری را با جمهوری اسلامی دارد؛ جمهوری اسلامی ایران و عراق در یک دهه گذشته در خط مقدم مبارزه با تروریست تکفیری بودند و این سبب شده دو کشور با  یکدیگر پیوند عمیقی داشته باشند.

عابدینی درباره روابط اقصادی بین دو کشور نیز گفت: نکته سوم روابط اقتصادی گسترده ای است که بین عراق و جمهوری اسلامی وجود دارد که البته به علت شرایط کرونایی به آن هدفی که برایش برنامه ریزی شده بود نرسیدند و یک رابطه مالی و اقتصادی میلیارد دلاری متاسفانه به دلایل کرونایی رخ نداد، اما به نظر می رسد این نشست زمینه‌ای برای دست یابی به این اهداف بود.

روابط تهران و بغداد گسترش چشمگیری خواهد یافت

این کارشناس مسائل بین الملل درباره راه‌آهن شلمچه بصره بیان کرد: نکته بعدی احداث خط راه‌آهن شلمچه بصره است که از طریق آن می توان با سوریه، اردن و سایر کشورها نیز ارتباط برقرار کرد و یکی از موضوعاتی است که مورد توافق قرار گرفته که به احتمال زیاد پیگیری خواهد شد؛ همچنین همکاری‌های مالی و اقتصادی است که در این نشست مورد بحث قرار گرفته و دنبال خواهد شد.

حسن عابدینی درباره حضور نظامی کشورهای دیگر در عراق بیان کرد: نکته دارای اهمیت دیگر که در دیدار آقای رئیسی و الکاظمی مطرح شده مصوبه‌ای است که در مجلس عراق در یک سال نیم گذشته تصویب شد و خروج نظامیان آمریکایی از عراق را مطالبه می کرد. ماندن نیروهای خارجی در عراق یکی از عواملی بوده که همکاری های ایران را با عراق مخل کرده بود که بر اساس این مصوبه و بعد از خروج کشورهای خارجی از عراق همکاری های بین ایران و عراق قطعا افزایش خواهد یافت و زمینه گسترش روابط تهران، بغداد فراهم خواهد شد.

عابدینی افزود: نکته بعدی پیگیری هر دو طرف درباره به شهادت رسیدن حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس است که در فرودگاه بغداد توسط نیروهای جنایتکار آمریکا خواهد بود و طرفین بر سر این موضوع نیز توافق کرده اند. همه این ها نشانگر این است که همکاری های ایران و عراق به شدت عمیق شده و در حوزه های متخلف این همکاری ها گسترش خواهد یافت.

کارشناس مسائل بین الملل درباره خبر لغو روادید بین دو کشور نیز گفت: بین ایران و عراق میلیون ها نفر برای زیارت ائمه اطهار سفر می کنند و به صورت گردشگر مذهبی به زیارت می پردازند که این موضو باعث شد تا در نشست آقای رئیسی و الکاظمی لغو روادید بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرارگیرد که خبر لغو روادید خبر بسیار خوب و مسرت بخشی برای مردم دوکشور و تجار و بازرگانان بود.

عابدینی ادامه داد: درمجموع به نظر می رسد این توافق هایی که بین ایران و عراق انجام شده نویدبخش این مورد است که روابط بین دو کشور به سطوح عالی خود خواهد رسید.

حسن عابدینی درباره عدم توجه دولت قبل به کشورهای همسایه نیز بیان کرد: به نظر می رسد پیش تر توازنی در سیاست خارجی وجود نداشته، یعنی جمهوری اسلامی باید هم با کشور های مختلف دنیا ارتباط برقرار می کرد و هم با کشورهای همسایه؛ درباره روابط دیپلماتیک باید گفت که این روابط باید ارزش افزوده اقتصادی را برای ما به همراه داشته باشد. برای مثال ممکن است با کشوری روابط سیاسی بسیار مطلوبی داشته باشیم اما اگر منتج به ارزش افزوده اقتصادی نشود صرفا به نشست های سیاسی و تشریفاتی تبدیل خواهد شد و باید در سایر حوزه ها نتیجه روابط سیاسی را مشاهده کنیم.

کارشناس مسائل بین المللی در پایان گفت: آقای رئیسی و آقای امیر عبداللهیان گسترش روابط با همسایگان را در دستور کار خود قرار دادند و یک موضوع جدی است که باید کشور با ۱۵ کشور همسایه خود روابط گسترده داشته باشد و همه این ها می تواند به رفع مشکلات موجود کمک کننده باشد. البته نباید استفاده از ظرفیت کشورهای مسلمان را فراموش کرد، بنابراین در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به همسایگان خواهد شد.