عدم تناسب بین درآمد و هزینه؛ آفت اصلی بودجه نویسی در کشور

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «افکارنیوز» با اشاره به اعمال موارد ضروری در اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: به هر حال مقدرات کشور در بودجه و بودجه نویسی تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه نویسی ما در سال‌های گذشته سنتی بوده است، اظهار داشت: متاسفانه معمولاً بودجه‌های ما محقق نمی‌شود لذا ما موارد عجیب و غریبی در نظام بودجه‌ریزی داریم که بخشی از آن به مبحث کسری بودجه بازمی‌گردد.

مرحبا با بیان اینکه کسری بزرگی در بودجه سالیانه ما وجود دارد، گفت: همچنین متأسفانه تناسبی بین درآمد و دخل و خرج در بودجه وجود ندارد و همین باعث می‌شود تا کسری بودجه ایجاد شود و این کسری بودجه به خودی خود یکی از عوامل تورم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات در زمینه تخصیص بودجه اظهار داشت: متاسفانه ما بودجه‌ای را در مجلس تصویب می‌کنیم و بعد می‌گوییم که این بودجه اصلا قرار نیست تخصیص پیدا کند، یعنی ما یکسری تعهداتی را ایجاد می‌کنیم که این تعهدات به خودی خود یک موضوع عجیب و غریبی در نظام بودجه‌ای ما به وجود آورده است لذا این تعهدات، تعهداتی هستند که در صورت عدم اجرای آن، هم پیمانکاران و هم دستگاه‌های عملیاتی دچار چالش می‌شوند.

عدم تناسب بین درآمد و هزینه؛ آفت اصلی بودجه نویسی در کشور

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنابراین پیمانکاران و برخی از دستگاه‌ها می‌آیند و فعالیت‌های خود را بر اساس بودجه مصوب آغاز می کنند اما یکسری تخصیص های عجیب و غریبی داده می‌شود که این دستگاه ها را دچار مشکل می کند. همچنین ما در برخی جا‌ها می‌بینیم که تخصیصات تنها ۳ درصد و یا ۶ درصد بوده است که این مسئله پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه دولت باید به تعهدات بودجه ای خود عمل کند اظهار داشت: همه این موارد مسائلی هستند که در نظام بودجه‌ریزی ما باید به آن‌ها توجه کرد و این مسئله را باید حل و فصل کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: با این حال عمده‌ترین مسئله‌ای که در بودجه‌ریزی ما وجود دارد، عدم تناسب بین درآمد و هزینه است که باعث ایجاد کسری بودجه بزرگی در کشور شده است. با این حال کسری بودجه یکی از آفت‌های بزرگ نظام اقتصادی ما قلمداد می‌شود.