ارتباط با کشورهای حوزه قفقاز مانند بازی شطرنج است/ دولت سیزدهم در ارتباطات منطقه ای مصمم است

برهان حشمتی، کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با «افکارنیوز» به تحولات 6 ماه اخیر در این منطقه و تأثیر آن بر روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای این منطقه اشاره و در مورد سیاست‌های دولت سیزدهم دراین‌باره گفت: واقعیت این است که ما تا به امروز هیچ طرح و برنامه و راهبردی از طرف دولت و وزارت خارجه جدید برای ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز ندیده‌ایم و هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه موضوعاتی پیش خواهد آمد.

وی افزود: اما تأکید دولت جدید بر ارتباط با همسایگان است و به نظر می‌رسد این دولت در عمل به اصولی که برای سیاست خارجی مطرح می‌کند راسخ‌تر و پایبندی بیشتری به‌خصوص در ارتباط با همسایگان نسبت به دولت‌های قبلی دارد. 

حشمتی ادامه داد: در همین ماه نخست شاهد بودیم که دولت تأکید ویژه‌ای برای ارتباط با عراق داشت و سفر وزیرامورخارجه، امیر عبداللهیان به بغداد و شرکت در اجلاس بغداد انجام شد که مانور سیاسی خوبی داشت. بعدازآن اجلاس شانگهای را داشتیم که پذیرش ایران برای این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد. ایران در عالی‌ترین سطح خود یعنی شخص رئیس‌جمهور در آنجا شرکت داشت و در حاشیه آن برای افزایش مراودات ایران و تاجیکستان اقدامات خوبی انجام شد.

ارتباط با کشورهای حوزه قفقاز مانند بازی شطرنج است/ دولت سیزدهم در ارتباطات منطقه ای مصمم است

*هنوز حالت جنگی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برقرار است

این کارشناس تأکید کرد: به نظر می‌رسد همین سیاست در حوزه قفقاز نیز تکرار خواهد شد. در همین روزهای اخیر تحرکات سیاسی وزیر امور خارجه را در حاشیه سازمان ملل شاهد بودیم که وزرای خارجه کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان با امیر عبداللهیان دیدار داشتند و احتمالاً با وزیر خارجه گرجستان هم دیدار داشته باشد. بنابراین دولت در عمل به این اصل که رابطه با همسایگان اولویت اول جمهوری اسلامی ایران است پایبند بوده است.

او گفت: این موضوعات به‌خصوص در حوزه قفقاز بسیار پیچیده است و به‌نوعی مثل بازی شطرنج می‌ماند که اگر در هر حرکتی درست عمل نشود ممکن است حرکات بعدی را هم تحت تأثیر قرار دهد.

حشمتی ابراز کرد: به همین خاطر باید برای قفقاز اولویت خاصی را قائل شویم و حواسمان باشد قراراست چه موازنه‎‌ای در روابط با این سه کشور انجام شود. به‌خصوص در مورد جمهوری آذربایجان و ارمنستان که دو کشور متخاصم هستند.

تحلیلگر مسائل قفقاز در انتها یادآور شد که هنوز حالت جنگی بین دو کشور تمام نشده است و مشکلات و پیچیدگی‌های بسیاری دارد. از همین رو می‌طلبد که اولویت خاصی به موضوع قفقاز داده شود. حتی شاید به یک نماینده ویژه در این حوزه نیاز باشد تا پیگیر دائم و مستمر تحولاتش باشد.