سفر رئیسی به قطر طرح آمریکا برای ایران‌هراسی در منطقه را خنثی می‌کند

 حسین آجرلو درباره توجه دولت سیزدهم به سیاست همسایگی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اعلامی دولت سیزدهم، سیاست همسایگی است و می تواند شامل همه کشورهای پیرامونی ایران شود.

وی منطقه خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن را مورد توجه جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و افزود: باوجودی که بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تلاش های زیادی صورت گرفت تا به روابط تهران با کشورهای حاشیه خلیج فارس آسیب بزند اما جمهوری اسلامی مانع از این کار شد و سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به دوحه حاکی از اهمیت خلیج فارس برای ایران است.

این کارشناس مسائل منطقه، امنیت دسته‌جمعی را نیاز امروز خلیج‌فارس عنوان کرد و گفت: ایران و قطر برعکس برخی کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس، روابط خوبی دارند و می توانند در کنار عمان و برخی کشورهای دیگر این منطقه زمینه را برای ایجاد امنیت بومی در این منطقه فراهم کنند.

آجرلو، حمایت ایران از قطر در دوران محاصره اقتصادی این کشور توسط عربستان و متحدانش را یادآور شد و افزود: قطر وارد عرصه تنش زدایی با کشورهای محاصره کننده شده و موقعیت ویژه تری را نسبت به چند سال گذشته در شورای همکاری خلیج‌فارس دارد و می تواند معادلات در این منطقه را به نفع ایران تغییر دهد.

سفر رئیسی در جهت‌دهی به بازار جهانی گاز موثر است

وی گفت: دخالت های خارجی در سال های گذشته همواره مانع از برقراری ارتباط و گسترش رایزنی های دیپلماتیک بین تهران و دوحه شده است، سفر آیت الله رئیسی می تواند مقدمه ای برای گسترش همکاری های تهران و دیگر پایتخت های عربی منطقه شود.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی به مذاکرات ایران و غرب در حوزه هسته ای اشاره کرد و افزود: دوحه همواره تلاش کرده تا رویکردهای ایران و آمریکا را به هم نزدیک کرده و مانع تشدید تنش ها بین تهران و کشورهای غربی شود.

آجرلو، سفر آیت الله رئیسی به دوحه را حاوی پیام هایی برای کشورهای منطقه دانست و گفت: پیام سفر رئیس جمهور این است که ایران از ابتکارات منطقه ای در جهت کاهش تنش ها حمایت می کند و برای همسایگانش احترام ویژه ای قائل است.

وی، تنش ها بین اوکراین و روسیه را یادآور شد و افزود: ایران، قطر و روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان هستند و غرب در تلاش است تا با جایگزین کردن گاز قطر به جای گاز روسیه موجب ایجاد رقابت ناسالم بین کشورهای تولیدکننده گاز شود.

این کارشناس غرب آسیا به نقش برجسته جمهوری اسلامی در تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی می تواند نقش میانجی را در بازار گاز ایفا کند و مانع از شکل گیری رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان گاز شود و با ایفای یک نقش پویاتر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سمت و سوی آینده بازار جهانی گاز را به نفع همه کشورهای عضو جهت دهد و سفر آیت الله رئیسی در جهت‌دهی به بازار جهانی گاز موثر است.

سفر رئیسی گامی در جهت همگرایی منطقه‌ای بود

آجرلو، تقویت حضور نیروهای آمریکا در خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی را یادآور شد و افزود: آمریکا با ایران‌هراسی در صدد است تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را برای افزایش حضور نظامی خود مجاب کند لذا سفر آیت الله رئیسی به دوحه حاوی این پیام است که جمهوری اسلامی تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست و می تواند خنثی کننده طرح آمریکایی ایران‌هراسی در منطقه باشد.

وی، تعامل مثبت بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را امری ضروری و حیاتی برای امنیت منطقه، امنیت انرژی و صلح و آرامش در جهان اسلام دانست و افزود: گرچه ایران همواره مبتکر برنامه های صلح و دوستی در خلیج فارس بوده است اما به نظر می رسد کشورهای این منطقه نیز اهمیت گسترش روابط با جمهوری اسلامی را فهمیده و در جستجوی ارتقای روابط با تهران هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: هرچقدر دخالت‌های خارجی در منطقه کاهش یابد همگرایی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته و تنش ها کاهش می یابد.

169477806

آجرلو، سفر آیت الله رئیسی به دوحه را عامل از بین رفتن دیوارهای بی‌اعتمادی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست و افزود: این سفر دیوارهای بی اعتمادی که بعضاً ساخته و پرداخته بازیگران خارجی است را از بین برد و زمینه ای را فراهم کرد تا طرفین به درک متقابل بیشتری از همدیگر برسند و گام مثبتی در جهت درک نیازها و نگرانی های همسایگان و همگرایی منطقه ای بود.