آمریکا هزینه خروج خود از برجام را باید بدهد، اما نه از جیب ایران

حمیدرضا ترقی فعال سیاسی گفت: ایران از ابتدا با دست پر، شرایط مناسب و موقعیت برتر در مذاکرات شرکت کرد و طرح مشخص و عقلانی ارائه کرد تا بتواند به سمت حل مسئله مذاکرات برود، اما در ابتدا معلوم شد نمایندگان اروپا به نیابت از آمریکا به جلسات آمده اند و اختیاری از خود ندارند و پس از شرکت در جلسه با ایران، در جلسه با آمریکا با آن‌ها مشورت می‌کنند، آمریکا هزینه خروج خود از برجام را خودش باید بدهد نه از جیب ایران.

 

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۱۹ بهمن و بعد از تنفسی ۱۱ روزه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد.

این گفت‌وگو‌ها از آن زمان تاکنون در سطوح مختلف در حال برگزاری بود تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند تا حالا به وقفه‌ای کوتاه انجامیده است.

به گفته ترقی، این مسائل نشان داد طرف مقابل عزم جدی برای حل مسئله ندارد و همین مسئله موجب شد مدتی طول بکشد که آن‌ها بفهمند منطق ایران در مذاکرات چیست و پس از رضایت آمریکا برای بررسی اسناد ارائه شده ایران بحث‌ها وارد حوزه کارشناسی شد.

آمریکا هزینه خروج خود از برجام را باید بدهد، اما نه از جیب ایران

پیشنهادات ایران در مذاکرات منطقی بود. از سویی دولت ایران سیاستی را در پیش گرفته که مذاکرات در رأس همه مسائل کشور نباشد و به مسائل اقتصادی گره نخورد. قرارداد‌های اقتصادی با کشور‌های منطقه و قدرت‌های اقتصادی موجب شده خاصیت تحریم‌ها به حداقل برسد و آثار تحریم‌های فلج کننده از بین برود.