«شفافیت» بعد از مجلس به سایر ارکان کشور می‌رود

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح شفافیت آرای نمایندگان که بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفته است توضیح داد و گفت: یکی از اهداف این طرح این بود که نحوه تصمیمات و اقدامات در صحن علنی و رویکرد تصمیم‌گیری نمایندگان را در اختیار عموم مردم قرار دهد. نکته مهم این طرح، این است که مجموعه عملکرد، فعالیت‌ها و تصمیمات نمایندگان را به طور شفاف به مردم ارائه شود.

وی با اشاره به تاثیر طرح شفافیت آرا بر حوزه نظارت مجلس، تصریح کرد: محور اصلی طرح شفافیت، اطلاع‌رسانی از نحوه عملکرد نمایندگان در حوزه وظایف آنهاست. بخشی از وظایف نمایندگان در حوزه قانون‌گذاری و در صحن مجلس صورت می‌گیرد و بخش عمده دیگری، خارج از صحن است که اساساً از نگاه و منظر تصمیم‌گیری جدا شده است و امکان لازم برای نظارت مستقیم را فراهم نمی‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح شفافیت آرای نمایندگان کمک می‌کند که علاوه بر موضوعات مربوط به حوزه تقنینی، عقبه بررسی‌های انجام شده در کمیسیون‌های مربوطه، کارهای کارشناسی و همچنین اقدامات نظارتی بر قانون در حوزه تصمیم‌گیری‌ها، به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

پورابراهیمی بیان کرد: بنا بر طرح اگر نمایندگان در حوزه تقنینی یا نظارتی ورود کنند، تصمیمات، آثار و پیامدهای مرتبط با اقدامات آنها در دسترس همه مردم قرار می‌گیرد تا کیفیت و کمیت فعالیت نمایندگان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شفافیت در مجلس، آغاز راهی برای شفاف شدن سایر نهادها در کشور خواهد شد؟ اظهار کرد: یکی از مواردی که در دوره قبل مجلس مطرح شد، این بود که در تصمیم‌گیری‌ها و نوشتن طرح‌ها، باید سایر ارکان کشور را نیز در نظر بگیریم؛ البته این موضوع محل اختلاف واقع شد و نهایتاً این‌طور تصمیم گرفته شد که این طرح را از مجلس آغاز کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان مدت‌ها در کمیسیون آئین‌نامه مجلس مورد بحث قرار گرفت، تاکید کرد: هدف‌گذاری نمایندگان این بود که شفافیت از مجلس به عنوان یکی از ارکان مهم نظام شروع شود؛ طبیعتاً به استناد و اجرای این قانون در مجلس می‌توانیم بعدها شفافیت را در سایر دستگاه‌ها توسعه دهیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه آغاز شفافیت از مجلس، نقاط قوت و ضعف طرح را نیز مشخص خواهد کرد، تاکید کرد: با ملاحظات قانون اساسی می‌توان این قانون را برای دستگاه‌های دیگر نیز نوشت، اما مجلس برای اجرای شفافیت در کشور، این اقدام را از خود آغاز کرده است.

وی متذکر شد: وقتی در مرحله اول طرح شفافیت به صحن آمد، اشکالاتی داشت و برخی نمایندگان نیز دغدغه‌هایی داشتند، البته مخالفانی که در این خصوص صحبت کردند با اصل طرح مخالف نبودند و دغدغه‌های خود را بیان کردند. بنابراین طرح، برای بررسی مجدد به کمیسیون بازگشت پیدا کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با وقفه زمانی در بررسی و تصمیم‌گیری برای طرح شفافیت آرا توضیح داد و گفت: این طرح، بعد از کار کارشناسی بسیار در کمیسیون آئین‌نامه نیمه دوم سال ۹۹، نهایی و تصویب شد و به صحن علنی آمد؛ اما به دلیل برخی ابهامات مجدداً به کمیسیون بازگشت. شهریور سال گذشته این طرح، مجدداً نهایی شد و قرار بود به صحن بیاید اما به تاریخ بررسی بودجه رسیدیم و وقفه زمانی ایجاد شد. طرحی که کمیسیون آئین‌نامه در مرحله دوم تهیه کرد، آماده است که به صحن علنی بیاید.

«شفافیت» بعد از مجلس به سایر ارکان کشور می‌رود

پورابراهیمی بیان کرد: اگر این طرح تصویب و ابلاغ شود، مجلس اقدام در جهت شفافیت را از خودش به عنوان اولین رکن مهم کشور آغاز خواهد کرد و امید است بعد از آن بتوانیم شفافیت را به سایر نهادها نیز تعمیم بدهیم. این اقدامات قطعاً آثار و پیامدهای مثبتی نیز در مدیریت کشور در پی خواهد داشت.

وی گفت: مهم‌ترین پیامد طرح شفافیت، افزایش کیفیت و کارایی قوه مقننه در نظام اجرایی است و این امر، کمک بسیاری به کشور خواهد کرد. شفافیت مجلس باعث افزایش اعتبار جهت اقدامات و وظایف، کمک برای مبارزه با فساد و پیشبرد به سمت رفتار سالم نیز می‌شود.