علت اصلی گرانی‌های اخیر چیست؟ / نظارت ضعیف دولت بر بازار

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص گرانی‌های اخیر و عملکرد دولت سیزدهم بیان کرد: ما با یک تورم 50 درصدی مواجه بودیم و قطعا با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داریم شیب این تورم رو به کاهش است. اما تورم متوقف نشده است، لذا افزایش قیمت‌ها را همچنان شاهد هستیم.

وی افزود: با این حال یک قسمتی از ماجرا به دلیل عدم نظارت است. به عنوان مثال من شخصا شب گذشته برای خرید شکر به سوپرمارکت رفتم و یک بسته شکر 900 گرمی را به قیمت 28 هزار تومان خریدم در حالی که قیمت گذاری دولت برای هر کیلو 16 هزار تومان بوده است.

محبی‌نجم‌آبادی ادامه داد: متاسفانه اکنون فروشندگان به راحتی محصولات را با بسته بندی و بدون درج قیمت با نرخ‌های بالاتر به فروش می‌رسانند و متاسفانه نظارتی بر این موضوع وجود ندارد و برخورد جدی با اینگونه تخلفات صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون بودجه مجلس بیان کرد که دولت سیزدهم باوجود مشکلات بسیار، به انبارهای ذخیره خود توجه کرد و این ذخایر استاتژیک که در دولت قبلی بین 30 تا 70 درصد بود را کامل کرد تا بتواند بازار را کنترل کند.

او تاکید کرد اما آن چیزی که ما در جامعه مشاهده می‌کنیم چیز دیگری است. بعضی افزایش قیمت‌ها ناشی از عدم نظارت بر بازار است و متاسفانه آن مقدار کالای مورد نیاز مردم که توسط خود دولت به شکل خاص وارد شده همانگونه که گفتم با بسته بندی‌ها و شگردهای خاص دیگری گران‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسند.

محبی‌نحم‌آبادی گفت: به عنوان مثال در فروشگاه‌ها مرغ را با بسته بندی‌های متنوع و قیمت‌های مختلف مشاهده می‌کنیم. لذا دولت باید یک کنترل جدی‌تری را بر این موضوعات داشته باشد و برخورد شدیدتری با افرادی که تخلف می‌کنند صورت پذیرد.

علت اصلی گرانی‌های اخیر چیست؟ / نظارت ضعیف دولت بر بازار

عضو کمیسیون بودجه مجلس درواکنش به اینکه طرح مجلس برای مقابله با گرانی‌های چیست؟ ادامه داد: امروز در تذکرات و نطق‌های نمایندگان رسیدگی به موضوع گرانی کاملا مشهود بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع حساسیت‌های ویژه‌ای دارند و نگرانی‌های مجلس برای حذف ارز 4200 تومانی هم به همین علت بود.

وی درانتها خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهیم که یک نگاه ویژه‌ای به خصوص در کالاهای اساسی داشته باشند. چراکه حدود 9 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی با همان قیمت پایین در اختیار دولت است و بنا بر این شده است که دولت اگر بخواهد ارز 4200 تومانی را حذف کند قطعا به گونه‌ای این کار را انجام دهد که مردم متضرر نشوند.