پرداخت یارانه و ضرورت برنامه ریزی بلند مدت مجلس و دولت

این کشور متعلق به إمام زمان عجل اللّٰه تعالی فرجه الشریف است هر کسی عاشق آن حضرت است باید با خردورزی و علم و دانش در رفع دشواری های کشور بکوشد أعم از دشواری های اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، دینی، و.....

بنابراین بحثی که إرائه می شود جهت هم اندیشی و همفکری برای پیدا کردن راه برون رفت از دشواری ها است از این که رئیس جمهور منتخب و مطلوب ما در مسند است وظیفه ما سنگین تر است.

پرداخت یارانه و ضرورت برنامه ریزی بلند مدت مجلس و دولت

این روزها صحبت از یارانه است با یارانه‌ها چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

آیا مُسَکِّن است برای عبور از دشواری های اقتصادی؟ یا اینکه ضرورت است یعنی به عدّه ای اگر یارانه داده نشود دیگر امکان زنده ماندن ندارند؟ یا اینکه ساکت نگه داشتن عدّه ای به پرداخت یارانه است؟ قرار بود با کلید معجزه گر روحانی چنان رونق اقتصادی پدید آید که نیاز به یارانه نباشد که در نهایت نیاز به یارانه را تشدید کرد و رفت. الآن هم پرداخت یارانه نگرانی را تشدید کرده است این که بعد از پرداخت عمومی یارانه ها چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا قیمت ها مهار خواهد شد؟ یا افسار گسیخته افزایش قیمت خواهیم داشت؟ آیا امیدوار باشیم؟ یا نگران؟ این نوع سوالات همواره وجود دارد و بر نیاز به برنامه ریزی دقیق توسط مسوولان دارد تا یارانه ها در کنار حل مشکلات اقتصادی باعث بهبود وضعیت معیشتی جامعه شود.

به این نکته مهم باید پرداخت که ضرورت دارد برنامه داراز مدت مجلس شورای اسلامی و دولت در کنار برنامه موقت إرائه شود تا در هم فکری و هم اندیشی راه برون رفت از وضعیت نامطلوب به دست آید. اگر برنامه داراز مدت در کار نباشد پرداخت یارانه تأثیری در هزینه سنگین زندگی ندارد مشکل اجاره آپارتمان و خانه، مشکل ازدواج، مسکن و بیکاری و امثال آن ها را حلّ نخواهد کرد.

پیشنهاد این است با تورم سنوات أخیر (نیمه دوم ریاست احمدی نژاد تا کنون)پنجاه درصد افزایش ثروت بی دلیل متمکنین به عنوان مالیات با تدبیری دریافت شود تا از مرحله دشوار عبور گردد ثروتی هیچ زحمتی برای آن کشیده نشده است به چه دلیل آن ها مالک شرعی آن همه ثروت باد آورده هستند در حالی که کشور در رنج است. اگر خدای ناکرده کسی در مدیریت کشور خیانتی کرده باید کل ثروت آن ها مصادره شود زیرا حتماً آن ها مالک شرعی نیستند. مجلس شورای اسلامی انقلابی و دولت انقلابی باید چنین شجاعتی داشته باشند.

دکتر عابدین مؤمنی