توافق روسای بانک مرکزی ایران و روسیه برای «حذف معاملات دلاری»

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به سفرش همراه با رییس کل بانک مرکزی به روسیه گفت:در این سفر با رییس کل بانک مرکزی کشور روسیه، وزیر اقتصاد، نوواک معاون نخست وزیر و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، اور چوک معاون نخست وزیر روسیه در حوزه زیرساخت ها بحث و گفتگو کردیم.

وی افزود:روسیه همکاری‌های راهبردی با جمهوری اسلامی ایران دارد و در طی سالهای گذشته نشان داده است که هر جا فشارهای اروپا و آمریکا علیه ایران برای تحریم‌ها ایجاد و افزایش یافته است،روسیه در تعامل با جمهوری اسلامی ایران همکاری راهبردی داشته است.

در ۹ ماه گذشته حجم تجارت ایران و روسیه به بیش از ۴ میلیارد دلار رسیده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه ما به روسیه به عنوان کشوری است که می‌تواند شریک راهبردی ایران در حوزه‌های مختلف باشد، اظهار داشت: طی سالهای گذشته همکاری‌های خوبی بین ایران و روسیه وجود داشته است اما این همکاری‌ها به دلایل مختلف در سطح مطلوب نبوده است البته حجم تجارت ایران و روسیه طی سال‌های گذشته رو به رشد بوده است، حجم تجارت ایران و روسیه در گذشته حدود دو میلیارد دلار بوده است در ۹ ماه گذشته حجم تجارت ایران و روسیه به بیش از ۴ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود در صورت ادامه این مسیر حدود ۵۰ درصد حجم تجاری ایران و روسیه در بازه زمانی کوتاه افزایش خواهد یافت.

ایران با هوشمندی می‌تواند ابزار های روسیه را در اختیار بگیرد

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما نکته مهم اینجاست که حجم صادرات روسیه به ایران بیش از حجم صادرات ایران به روسیه است، رسیدن به یک تراز متعادل در تجارت ایران و روسیه نیازمند افزایش دسترسی‌های صادراتی ایران به روسیه است که با توجه به تحریم روسیه از طرف آمریکا و اروپا، جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی می‌تواند در این عرصه به راحتی جایگزین شود و بازارهای روسیه را در اختیار بگیرد.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات، خدمات و کالاها از ایران به روسیه ضروری است، گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است علاوه بر این بستر مناسب برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در کشور روسیه وجود دارد. با توجه به اینکه روسیه در ماه‌های زیادی از سال غیر قابل کشت است، صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در مثبت شدن تراز تجاری ایران و روسیه داشته باشد.

پورابراهیمی با بیان اینکه بستر فعالیت‌های اقتصادی ایران و روسیه چند برابر افزایش یافته است، اظهار داشت که این امر نیازمند تعاملات بخش دولتی به عنوان لایه سیاست‌گذار و حضور بخش خصوصی در لایه عملیاتی صادرات است، بخش خصوصی باید عملیات میدانی این بخش از اقتصاد کشور را در دست بگیرد.

راه اندازی کریدور شمال به جنوب می‌تواند درآمد ارزی ایران را به شدت افزایش دهد

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی کریدور شمال به جنوب می تواند درآمد ارزی ایران را به شدت افزایش دهد، اظهار داشت: این کریدور راه دسترسی روسها به خلیج فارس و دریای عمان و صادرات محصولات شان به کشورهای حاشیه خلیج فارس امکان‌پذیر می‌کند. سال ها روی این مسیر کار شده است اما عدم تکمیل قطعات کوچکی در این مسیر کل پروژه را دچار مشکل کرده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از بندهای مذاکرات اخیر ما در مسکو، نهایی کردن مسیر ریلی رشت- آستارا است که مقرر شد روس‌ها تعهدات خود را به صورت کامل اجرایی کنند. مسیر گرمسار- اینچه برون با توجه به توافقات که در سالهای گذشته انجام شده است باید تکمیل شود اگر مسیر رشت- آستارا هر چه سریعتر تکمیل شود کریدور میانی ایران راه اندازی می شود. ما را از مسیر دریایی آستارا می‌توانیم به سواحل روسیه برسیم که شمالی‌ترین سواحل دریای خزر است. مسیر زمینی ایران نیز به واسطه کشور آذربایجان به روسیه متصل خواهد شد در این صورت کریدور غرب و مرکز ایران به روسیه متصل می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در صورت اتصال این کوریدور درآمد ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران از محل خدمات حمل و نقل و ترانزیت، چند برابر صادرات ایران به روسیه خواهد شد اظهار داشت: زمانی که جمهوری اسلامی به محل ترانزیت کالاهای بزرگترین کشورهای دنیا تبدیل شود، کشورهای صادر کننده و واردکننده کالا متوجه خواهند شد که جمهوری اسلامی ایران باید امن باشد درصورت امنیت ایران ترانزیت‌شان از این مسیر در بلند مدت امکان پذیر است و جمهوری اسلامی ایران با فعالسازی ترانزیت خود امنیت‌ملی خود را تضمین می‌کند.

توافق روسای بانک مرکزی ایران و روسیه برای «حذف معاملات دلاری»

لیست اقلام،کالاها و خدمات مورد نیاز روسیه به ایران ارائه شد

پورابراهیمی توسعه همکاری‌های اقتصادی، توسعه زیرساخت ها برای تعاملات اقتصادی، حضور فعالان اقتصادی ایران در بازار روسیه را از مذاکرات مهم ایران و روسیه خواند و گفت: با نواک معاون نخست وزیر روسیه توافق کردیم که لیست اقلام، کالاها و خدمات مورد نیاز روسیه را به ایران ارائه بدهند خوشبختانه این گزارش آماده شده است و به زودی در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا بتوانند بازار روسیه را تقویت کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بسترساز مراودات پولی و بانکی را برای فعالیت اقتصادی با روسیه مهم خواند و گفت: روس‌ها درگیر تحریمهای بانکی اروپا و آمریکا هستند که به شدت تأثیر منفی بر فعالیت های اقتصادی این کشور گذاشته است.

به روس‌ها اعلام کردیم که برای مواجهه با تحریم ها راهکارهای مناسبی وجود دارد

وی ادامه داد: این در حالی است که جمهوری اسلامی سال‌هاست که با تحریم‌های آمریکا و اروپا دست و پنجه نرم می‌کند و راه‌های مواجه با تحریم‌ها را آموخته است، به روس‌ها اعلام کردیم که برای مواجهه با تحریم ها راهکارهای مناسبی وجود دارد.

سفر آیت الله رئیسی، روس‌ها را مطمئن کرد که ایران در همکاری‌های اقتصادی با روسیه جدی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بعد از سفر اخیر رییس جمهور به روسیه فضای مثبتی نسبت به همکاری‌های اقتصادی با ایران در روسیه ایجاد شده است، اظهار داشت: توافقات بسیار خوبی در آن سفر امضا شد، رییس جمهور دولت سیزدهم فصل جدید از مراودات اقتصادی بین ایران و روسیه را رقم زد و روس‌ها را مطمئن کرد که دولت جمهوری اسلامی در همکاری‌های اقتصادی با روسیه جدی است.

وی ادامه داد: تحریم روس‌ها  توسط آمریکا و اروپا روسیه موجب شد که روسیه بیش از پیش نیازمند همکاری‌های اقتصادی با ایران شود.

توافق روسای بانک مرکزی ایران و روسیه برای حذف معاملات دلاری

نماینده مردم کرمان اظهار داشت: در نشست اخیر با رییس کل بانک مرکزی در روسیه طبق توافقات خوبی در حوزه همکاری‌های پولی و بانکی شکل گرفت که بتوانیم با همکاری روس‌ها و سایر کشورها تجارت دلاری را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: یکی از توافقات مهم ما توسعه همکاری های اقتصادی و بانکی در حوزه ارزهای ملی است به زودی قرار است ایران و روسیه در معاملات ارزی رسما روبل و ریال را مبنای تجارت اعلام کنند.تا صادرکنندگان و واردکنندگان از ارزهای بومی استفاده کنند، خبرهای خوب در مورد تحولات روابط اقتصادی میان روسیه و ایران در جریان است که به زودی از طرف دولتمردان اعلام خواهد شد.