حمایت هند از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت و اعلام کرد عضویت ایران در این سازمان باعث افزایش نفوذ در بازار‌های جهانی می‌شود.

براساس گزارش اسپوتنیک جایشانکار در ادامه درخصوص افغانستان پرداخته وگفت: هند در هر حوزه‌ای به افغانستان کمک می‌کند. ما حدود ۴۰ هزار تن گندم و ۵۰۰ هزار دُز واکسن علاوه بر پوشاک و مواد ضروری به افغانستان ارسال کرده ایم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز بعد از نشست به خبرنگاران گفت: توافقات مربوطه در خصوص عضویت کامل ایران در سازمان شانگ‌های در نشست آتی سران گروه که در سمرقند برگزار می‌شود صورت خواهد گرفت.

لاوروف افزود شماری از کشور‌ها از جمله کشور‌های خاورمیانه و آسیا نیز درخواست عضویت به عنوان ناظر در سازمان را دارند. علاوه بر ایران، سازمان شانگ‌های عضویت کامل بلاروس را نیز بررسی می‌کند.

سال گذشته مراسم امضای پروتکل پیش‌نویس یادداشت الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های، پس از رایزنی با نمایندگان مجاز کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های و جمهوری اسلامی ایران در تاشکند برگزار شد.

حمایت هند از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های

این سند حاکی از آمادگی ایران برای عضویت در سازمان و رعایت اهداف و اصول منشور سازمان همکاری شانگ‌های، معاهدات بین‌المللی و اسناد مصوب در سازمان برای کمک به توسعه دوستی و همکاری‌های متقابل سودمند با کشور‌های عضو است. مرحله بعدی این روند، امضای تفاهم‌نامه تعهدات در حاشیه اجلاس آتی سازمان همکاری شانگ‌های در سمرقند و اجرای این تعهدات خواهد بود.