دولت درباره جراحی اقتصادی ریسک بالایی را پذیرفت/ گرانی کالاها و یارانه پرداختی با هم مطابقت ندارند

علی بابایی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با اشاره به گرانی کالاهای اساسی و مطابقت آن با یارانه پرداختی به مردم، بیان کرد: گرانی کالاهای اساسی و یارانه پرداختی مطابقتی باهم ندارند و این یارانه جوابگوی نیاز مردم نیست.

وی ادامه داد: درحال حاضر تقریبا50 ملییون نفر از اقشار جامعه تحت فشار اقتصادی زیادی هستند و این نکته را باید پذیرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مصوبه مجلس درزمینه ارائه کالابرگ و تعیین قیمت کالاهای اساسی براساس شهریور سال 1400 بیان کرد:ما از جمله مخالفین این مصوبه بودیم و تاکید داشتیم که زمان مناسبی برای پرداختن به این موضوعات نیست.

وی تاکید کرد: زمانی باید به جراحی اقتصادی پرداخت که ما با تورم 5 درصدی در جامعه مواجه هستیم. البته ما پیش بینی می کردیم که چنین اتفاقاتی در زمینه رشد تورم رخ  خواهد داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در حالت عادی با یک تورم بیش از 40 درصدی مواجه بودیم، بیان کرد: از این رو همه کارشناسان تاکید داشتند که اجرای این سیاست – جراحی اقتصادی – طبیعی است که با تورم زیادی همراه شود.

وی با بیان اینکه تورم موجود تنها منتهی به چهار قلم کالا نشد، بیان کرد: مگر می شود که قیمت روغن افزایش پیدا کند و کالاهای وابسته به آن افزایش پیدا نکند.

این نماینده مجلس تصریح کرد:دیدگاه ما در زمینه حذف ارز ترجیحی مبارزه با مفاسد و شفافیت اقتصادی بوده است و البته اتفاقات خوبی در این بخش در حال رخ دادن است.با این حال ما زمان اجرای جراحی اقتصادی را بد انتخاب کردیم.

 دولت درباره جراحی اقتصادی ریسک بالایی را پذیرفت/ گرانی کالاها و یارانه پرداختی با هم مطابقت ندارند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: ما در این طرح – جراحی اقتصادی – باید مرحله به مرحله جلو می رفتیم. با این حال ما این اختیار را به دولت دادیم و دولت ریسک این کار را پذیرفت البته از این منظر ما باید به دولت نمره خوبی بدهیم چراکه ریسک سنگینی را پذیرفت. هیچ دولتی شجاعت چنین کاری را نداشت و این دولت از این منظر که آمد و ریسک کار را پذیرفت باید مورد تقدیرقرار گیرد. البته این طرح در زمان خوبی عملیاتی نشد و فشار اقتصادی به مردم وارد شد.

حمیدرضا پیرهادی