برجام به تنهایی نمی‌تواند اعتماد از دست رفته به بورس را بازگرداند

حانیه سجودیسعید کرداری ، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد نوسانات اخیر بورس توضیح می‌دهد: نوسانات در بازار بورس همواره بوده و خواهد بود. اما یک فرقی که در کشور ما وجود دارد این است که حدودا از سال 99 تا به امروز اکثر سهم‌ها در محدوده منفی معامله می‌شوند و بازدهی قابل توجهی از بازار بورس ندیدیم. برای همین موضوع فرار سرمایه‌ها و سرمایه گذارها را شاهد بودیم که باعث رشد در بازارهای موازی شده است.

 

وی افزود: به عنوان مثال در بازار مسکن، ارز و سکه و طلا باعث رشد قیمت‌ها شده است و همه این‌ها باعث و بانی عدم ورود نقدینگی در بازار سهام است و این حاصل از بد بینی‌هایی است که از سال 99 شکل گرفت و سرمایه‌های مردم به طور جدی آسیب دید.

 

کرداری تصریح کرد: در این ایام شاید در برخی از تک سهم‌ها به دلیل پول‌هایی که وارد شده یا اخبار و رانت‌هایی که داشتند یک مقدار بازدهی مثبتی داشته‌اند که خیلی محدود و کم بودند اما عمده بازار در محدوده منفی بوده است.

*بعید است باوجود توافق هم دلار زیر ۲۵ تومان بیاید

این کارشناس امور مالی با اشاره به وضعیت نرخ دلار گفت: در خصوص نرخ دلار هم می‌توان گفت که حتی با انجام توافق همانطور که در بودجه آمده است بعید است زیر محدوده 25هزار تومان بیاید چرا که هم به اقتصاد و صنایع آسیب وارد می‌کند و هم مغایر با بودجه دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: البته مباحث مذاکره در روند بازار سرمایه تاثیر گذار است و اگر توافق حاصل شود یکی از ریسک‌های اصلی بازار از بین می‌رود و آرامش نسبی در اقتصاد کشور پدیدار خواهد شد و می‌توانیم شاهد رشد سهام و بازارهای مالی باشیم. البته به شرطی که یکسری فاکتورهای دیگر هم در کنار آن وجود داشته باشد.

کرداری گفت: یکی از فاکتورها اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران حقیقی است که خیلی وقت است بسیار کمرنگ شده است و باید به بازار بگردد و درصورتی امکان پذیر خواهد بود که دولت در بازار سرمایه دخالتی نداشته باشد و شاهد دخالت در شرکت‌ها و تصمیم گیری‌های شبانه نباشیم!

برجام به تنهایی نمی‌تواند اعتماد از دست رفته به بورس را بازگرداند

او تشریح کرد که یکسری فاکتورهای دیگر مثل تقسیم سود شرکت‌ها نیز دخیل است که متاسفانه هر سال و با وقفه چند ماهه انجام می‌شود که این موضوع در کشورهای توسعه یافته هر سه ماه یکبار صورت می‌گیرد و باعث جذاب شدن بازار سهام می‌شود. اما متاسفانه در کشور ما مشکل مالیات در بازارهای موازی وجود دارد و نظارتی روی ‌آن‌ها نیست.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که حتی به نوعی بازارهای موازی بهشت سرمایه گذاران است. در بازار مسکن، ارز، سکه و دلار نظارت و مالیات مشخصی وجود ندارد به همین جهت بسیاری از پول‌ها به این سمت گرایش دارند.

کرداری درانتها بیان کرد: لذا همه این موضوعات باعث شده است تا بازار سهام در کشور ما جذابیت چندانی نداشته باشد. بنابراین تنها برجام برای برگشتن اعتماد به بازار کافی نیست و تمامی این عوامل با هم می‌توانند موججب رشد در بازار سرمایه شوند.