یک بام و دوهوای آژانس انرژی اتمی در مقابل ایران و رژیم صهیونیستی

ماجرای پرونده هسته ای ایران و برجام و توافق و احیای توافق نه تنها موضوع جدیدی نیست که غربی ها و آمریکایی ها هر آنچه توان داشته اند برای مقابله با ایران انجام داده اند.

بارها فعالیت های هسته ای ایران مورد تائید آژانس انرژی اتمی بوده اما باز هم به دلیل سو گیری های سیاسی مسئولان آژانس و تحت تاثیر قرار گرفتن از آمریکا و رژم صهیونیستی مواضع گوناگونی بیان شده که اصلا تازگی ندارد.

سناریوی آمریکایی ها در تقابل با ایران به ویژه در ماجرای پرونده هسته ای سناریویی نخ نما است . برجام در روزی که به امضا رسید قرار بود این نوع رفتارهای آمریکایی ها و غربی ها به پایان برسد اما جهان دید که ایران علیرغم انجام توافق و اجرای تعهداتش با بد عهدی طرف مقابل روبرو شد.

حتی جالب اینجاست که رژیم صهیونیستی که دارای کلاهک های هسته ای است دم از فعالیت صلح آمیز هسته ای زده و متاسفانه حتی مدیر کل آژانس قبل از اینکه بخواهد به ایران بیاید با سفر به اسرائیل از حکام رژیم صهیونیستی کسب تکلیف می کند

توافق هسته ای را غربی ها پاره کردند

جواد کریمی قدوسی از نمایندگان مجلس نیز با اشاره به نشست مقامات شورای امنیت ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران می گوید: مباحث حوزه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همیشه با موضع‌گیری‌های مختلفی همراه بوده است به خصوص رژیم صهیونیستی و حامیان آنها یعنی هیات حاکمه آمریکا و بعضا اروپایی‌ها واکنش‌های مختلفی داشتند لذا موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: این کشورها حساسیت نسبت به دانش هسته‌ای ایران را در جایگاهی که به وجود آوردند، می‌خواهند حفظ کنند اما زمانی که شرایط عادی بوده و ایران مشغول غنی سازی است، آژانس را هم مطلع کرده و بازرسان آژانس نیز در چارچوب معاهده بازرسی خود را دارند و ایران هم تمام جزئیات را گزارش می‌دهد، جایی برای طرح چنین ادعاهایی نمی‌ماند.

وی در ادامه اظهار کرد: توافق برجام قرار بود از ادعاهایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها داشتند، رفع نگرانی کند. جمهوری اسلامی ایران هم بارها صادقانه همراهی کرده اما آنها توافق را کنار گذاشتند و اجرا نکردند. توافق هسته‌ای به دست خودشان پاره شده بنابراین حق ندارند ادعای نگرانی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران کنند.

کریمی قدوسی افزود: ملت‌های منطقه از داشتن 200 کلاهک هسته‌ای رژیم صهیونیستی نگران هستند، فعالیت‌هایی که هیچ گاه آژانس بر آنها اشرافی نداشته است. متاسفانه با این حال می‌بینیم که مدیر کل آژانس پیش از سفر به تهران به اسرائیل می‌رود و کسب تکلیف می‌کند. کسب تکلیف از کسانی که هیچ همکاری با آژانس ندارند و دانش هسته‌ای آنها برای کسی مکشوف نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کسی که تهدید امنیت منطقه را به اوج رسانده نباید در جریان فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار گیرد یا از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عنوان تهدید منطقه یاد کند زیرا آنچه آنها عمل کردند، خارج از توافقات بین‌المللی است.

وی در ادامه یادآور شد: اصول بین المللی در این شرایط به هر کشوری اجازه می‌دهد که فناوری هسته‌ای خود را داشته باشد. ایران هم از جمله کشورهایی است که این توان را به وجود آورده و ارتقاء می‌دهد. شورای حکام آژانس هم در این طرح مسائل علیه ایران به بن بست رسیده و اعلام کرده که آماده حل مساله است و گفتند اگر ایران و آمریکا به توافق برگردند، این پرونده را می‌بندیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همچنین گفت: بعد از بروز اتفاقات اخیر در ایران، آنها فکر می‌کردند که می‌توانند از جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرند اما نه تنها امتیازی نگرفتند بلکه امتیازهایی هم دادند. بنابراین نگران فعالیت‌های شورای حکام نیستیم.

یک بام و دوهوای آژانس انرژی اتمی در مقابل ایران و رژیم صهیونیستی

ابوالفضل عمویی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه برگزاری نشست مشاوران امنیت ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره تحولات منطقه‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای ایران نتیجه خاصی ندارد، گفت: مشکل اصلی منطقه ما دخالت طرف‌های فرامنطقه‌ای است. مردم منطقه می‌توانند از طریق گفتگو مسائل را حل کنند اما از گذشته جریان‌های فرامنطقه‌ای مانند غربی‌ها و آمریکا نقش موثری را در ایجاد رژیم صهیونیستی به عنوان کانون ناامنی در منطقه داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: ناامنی در منطقه ما از همان کانون، به کل منطقه سرایت می‌کند و نقض حقوق فلسطینیان و اشغال این سرزمین از جمله اقدامات آنها است، ارسال اقدامات تروریستی به سایر کشورهای منطقه نیز از همین کانون صورت می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در اقدامی فرار به جلو سعی می‌کند دیگران را عامل این واقعه و مشکلات معرفی کند که با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد. بخشی از چالش‌های منطقه به حضور آمریکایی‌ها در حوزه خلیج فارس و ایجاد پایگاه در کشورهای همسایه ایران بر می‌گردد که اقدامات آنها تحریک کننده است و همه کشورهایی که بخواهند نگاه مستقل داشته باشند، این تکلیف برایشان ایجاد می‌شود که قوای دفاعی خود را تقویت و توان بازدارندگی خود را افزایش دهند.

عموئی تصریح کرد: در این چارچوب، گفتگوهای رژیم صهیونیستی و آمریکا ممکن است در سیاست ایالات متحده به جهت نفوذ رژیم صهیونیستی در ساختار سیاسی آمریکا، تاثیر داشته باشد اما با واقعیت‌های میدانی منطقه همخوانی ندارد. اصل مشکل خود آنها هستند و اگر این مشکل رفع شود، حصول امنیت در منطقه تسریع پیدا می‌کند و فراگیرتر خواهد بود.

انتقاد ایران از عملکرد آژانس انرژی اتمی

​این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که این نوع دخالت‌ها و تهدیدات مانعی بر سر راه حل مسائل پادمانی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند، گفت: انتقاد جمهوری اسلامی ایران به عملکرد دبیرخانه آژانس و مدیر کل آن برمی‌گردد که به جای تمرکز بر اقدامات فنی و اتخاذ رویکرد غیرسوگیرانه، تحت تاثیر القائات سیاسی قرار می‌گیرد و یکی از نقدهای عینی ما هم سفر آقای گروسی به سرزمین های اشغالی در مقطع مذاکرات ایران و آژانس بود.

وی یادآور شد: رژیم صهیونیستی NPT را نپذیرفته لذا جزئی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و ابهامات فراوانی پیرامون برنامه هسته‌ای آنها وجود دارد، رژیم صهیونیستی با سیاست ابهام سعی می‌کند در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای خود را پنهان کند، در این چارچوب تاکید همیشه ایران این بود که اگر آژانس رویکرد فنی و غیرسیاسی اتخاذ کند، دستیابی به توافق با ایران امر محالی نیست و ما آمادگی خود را برای ارائه توضیحات، همکاری با آژانس و ایجاد شرایط متعادل برای دسترسی‌های آژانس اعلام کردیم.

عموئی معتقد است: عملکرد دبیرخانه این سوالات را دائما ایجاد می‌کند و این موضوع یکی از سوالات کلیدی است که بین نخبگان ایرانی در جریان است و این در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران بیشترین امکان بازرسی و نظارت را برای آژانس فراهم کرده اما سوالات آژانس دائما افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: پاسخ به این سوال که آیا این نوع دخالت‌ها و تهدیدات مانعی بر سر راه حل مسائل پادمانی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند، به عملکرد دبیرخانه آژانس بر می‌گردد. ما انتظار داریم آژانس با تغییر رویکرد همکاری و نتیجه مشترک را رقم بزند.

به نظر می رسد با توجه به اینکه ایران همواره با بازرسان و مسئولان آژانس همکاری کرده اما این سوال وجود دارد که چرا آژانس انرژی اتمی تحت تاثیر آمریکایی ها و صهیونیست ها قرار می گیرد و فارغ از وظایف خود سیاسی عمل می کند.

از سوی دیگر این رژیم صهیونیستی است که هیچ توضیحی درباره کلاهک های اتمی خود و فعالیت های هسته ای اش نمی دهد اما آژانس به جای سوال از حکام رژیم صهیونیستی با آنها درباره ایران مشورت می کند.

گویا سیاست یک بام و دو هوای آژانس در مقابل ایران تمامی ندارد هر چند ایران به شکل شفاف همواره فعالیتهایش برای آژانس را تشریح کرده و اجازه بازرسی های متعدد هم داده است.