نرخ خرید تضمینی گندم قابل قبول است/ مصوبات جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی چه بود؟

علیرضا نظری ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به بیان کرد: عصر روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه آخرین جلسه برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برگزار شد و در نهایت خرید تضمینی گندم با نرخ هر کیلو ۱۵ هزار تومان از جمله مصوبات جلسه بود.

وی افزود: در نهایت نیز قرار بوده است که نرخ جدید خرید تضمینی گندم روز چهارشنبه توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شود. زیرا در قانون خرید تضمینی تاکید شده است پس از تصویب در کارگروه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، نرخ خرید تضمینی توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود.

نظری یادآور می‌شود اکنون که کرسی وزیر در این وزارتخانه خالی است، سرپرست آن موظف به انجام این کار و ابلاغ نرخ جدید است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تشریح مصوبه مذکور گفت: طبق این مصوبه کسانی که با وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور قرارداد بسته‌اند و از تسهیلات کود و بذر یارانه‌ای استفاده کرده‌اند، در زمان تسویه حساب معادل هزار و پانصد تومان به واسطه کمک یارانه‌ای که گرفته‌اند از نرخ هر کیلو ۱۵ هزار تومان آن‌ها کسر خواهد شد.

او ادامه داد: اما کسانی که از حمایت‌های دولتی استفاده نکردند همان مبلغ هر کیلو ۱۵ هزار تومان برای گندمشان را دریافت می‌کنند. اما کسانی که از آن حمایت استفاده کردند در عمل برای هرکیلو گندم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به آن‌ها پرداخت خواهد شد. لذا این مصوبه‌ی روز سه شنبه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی بوده است.

نظری با بیان اینکه من با نرخ جدید خرید تضمینی گندم برای هر کیلو ۱۵ هزار تومان موافق هستم، بیان کرد: این مبلغی است که بر اساس همان قانون مصوب اجرا شده است و می‌توان گفت که قیمت مناسبی است. زیرا هم مبتنی بر توجه به هزینه‌های تمام شده تولید و همچنین سود متعارفی است که برای تولید کننده در نظر گرفته شده است.

نرخ خرید تضمینی گندم قابل قبول است/ مصوبات جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی چه بود؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: گرچه نمایندگان تشکل‌ها که اعضای کارگروه‌های شورا هستند معتقد بودند که با توجه به هزینه‌های تولید و سود متعارف، این قیمت باید بالای ۱۶ یا ۱۷ هزار تومان باشد.

نظری در انتها خاطرنشان کرد: اما با توجه به محدودیت‌ منابعی که دولت دارد اعضای شورا توافق کردند که این رقم ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو برای سال زراعی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲ مبنای عمل در سطح کشور باشد.