یارانه سوخت هواپیما به جیب مرفهین جامعه می‌رود

  علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره دلیل اعطای یارانه ۱.۲ میلیارد دلاری به سوخت هواپیما گفت: در بودجه ۱۴۰۲ در پیشنهاد‌هایی که نمایندگان مجلس مطرح می‌کردند این پیشنهاد مطرح شد که یارانه سوخت هواپیما که عمدتاً به طبقه مرفه جامعه می‌رسد و حدود ۵۰ درصد آن نیز صرف سفر‌های خارجی می‌شود و مبین خروج ارز از کشور است، حذف شود، اما به تصویب نرسید.

نماینده مردم شهر‌های کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس اظهار کرد: عمده یارانه سوخت هواپیما صرف بخشی از مردم جامعه می‌شود که جزو طبقات بالا و مرفه هستند و از تمام یارانه‌های پنهان اعطایی دولت چند برابر مردم عادی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بنزین عادی هم که یارانه دولت به آن تعلق می‌گیرد افراد مرفه جامعه ۳ تا ۴ ماشین دارند، ویلا و خانه‌های لاکچری دارند، برق، آب و گاز را چندین برابر استفاده می‌کنند و در نتیجه بیشترین استفاده از این یارانه اعطایی دولت را دارند.

عباسی گفت: پیشنهاد ما در مجلس این بود که یارانه سوخت هواپیما تعدیل شود و در حوزه خدمات عمومی هزینه شود و حتی به دهک‌های یک تا سه جامعه پرداخت شود، اما این موضوع مورد استقبال سایر نمایندگان مجلس قرار نگرفت و دلیل آن‌ها این بود که برخی از دستگاه‌های دولتی از این پرواز‌ها استفاده می‌کنند و با حذف یارانه سوخت هواپیما به دولت هزینه بیشتری تحمیل می‌شود.

یارانه سوخت هواپیما به جیب مرفهین جامعه می‌رود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: اگر قرار است یارانه‌ای در حوزه سوخت هواپیما بدهیم باید آن را صرف اعطای یارانه سوخت به هواپیما‌های کارگو برای صادرات محصولات کشاورزی که فسادپذیر هستند، کنیم تا حداقل بتوانیم ارزآوری برای کشور داشته باشیم. ما سوخت هواپیما را با لیتری ۶۰۰ تومان آن هم برای مسافرت و یا توریست‌های خارجی اعطا می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در واقع با اعطای این یارانه به ایرانیانی که از کشور مهاجرت کرده‌اند، گردشگران خارجی و همچنین برای ایرانیانی که قصد سفر به کشور‌های خارجی را دارند، یارانه اعطا می‌کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: سوخت هواپیما‌های کارگو را لیتری ۹ هزار تومان دریافت می‌کنیم. به جای اینکه تفاوت محسوس بین سوخت هواپیمای کارگو و هواپیما‌های مسافربری وجود داشته باشد حداقل می‌توان قیمت سوخت هواپیما‌های مسافربری و هواپیما‌های کارگو را به هم نزدیک کرد.

عباسی گفت: ما در طول سال ۱.۲ دهم میلیارد دلار یارانه سوخت به هواپیما‌های مسافربری اعطا می‌کنیم آن هم برای ۴ درصد مرفه جامعه در حالی که باید این مبلغ قابل توجه را صرف اعطای یارانه به طبقات پایین جامعه و حتی توسعه زیرساخت‌های جامعه کنیم، اما نتوانستیم این یارانه را حذف کنیم، زیرا برخی معتقد بودند با حذف این یارانه باعث گرانی و تورم در این حوزه خواهیم شد.