سفر رئیسی به حیاط خلوت آمریکا و ابعاد مهم پنهان در آن

صبح دیروز بود که رئیس جمهور کشورمان در صدر هیاتی به کاراکاس سفر کرد؛ سفری که در پاسخ به دعوت «نیکلاس مادورو» همتای ونزوئلایی او و یک سال بعد از سفر مادورو به تهران انجام می‌شود  و بسیاری از این جهت که این کشور را آمریکا حیاط خلوت خود عنوان می‌کرده است آن را دارای اهمیت بسزایی می‌دانند.

رسانه‌های ما از فرصت ایجاد شده در سفر رئیس‌جمهور به کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوآ برای بازتاب امکانات و ظرفیت‌های عظیم این کشورها استفاده کنند

 حمید شهرابی کارشناس مسائل حوزه آمریکای لاتین درباره اهمیت این سفر به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است:چه خوب است که رسانه‌های ما از فرصت ایجاد شده در سفر رئیس‌جمهور به کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوآ برای بازتاب امکانات و ظرفیت‌های عظیمی که در جهت همکاری‌های وسیع اقتصادی مابین ایران و این کشورها وجود دارد، استفاده کنند. واقعیت این است که در این زمینه همواره کم‌کاری شده است. یعنی، صرفا به انعکاس برخی کلیات کلیشه‌ای در مورد اهمیت این روابط، آنهم فقط به هنگام سفرهایی از این قبیل اکتفا شده است و این در حالی است که حقایق مهمی در این زمینه وجود دارد که از نظر افکار عمومی پنهان است.

وی ادامه داد: از جمله این حقایق این است که ظرفیت‌های اقتصادی این کشورها به لحاظ منابع عظیم طبیعی بسیار زیاد است. هم‌چنین نیاز هر سه کشور کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوآ به احداث پروژه‌های زیرساختی در حوزه‌های مختلف و از جمله نیروگاه‌های انرژی، مخابرات و برخی صنایع مادر، زیاد است و ایران می‌تواند در پاسخگویی به این نیاز در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و برخورداری از حمایت سازمان‌های بین‌المللی قدرتمندی چون شانگهای و بریکز نقش مؤثر ایفا کند. با این نگاه، اهمیت استراتژیک روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین روشن‌تر می‌شود.

سفر رئیسی به حیاط خلوت آمریکا و ابعاد مهم پنهان در آن

عدم حضور وزرای اقتصادی و صنعتی ایران در هیئت رئیس جمهور نشان از ضعف آن دارد

شهرابی افزود:در مورد سفر رئیس‌جمهور محترم هم آنچه مهم است این است که این سفر چگونه می‌تواند به وسعت بخشیدن به سطح کنونی روابط در مقیاسی به مراتب بیشتر از سطح موجود کمک کند. از اینرو، اگر چه حضور وزرای نفت، دفاع و بهداشت در هیئت همراه با رئیس‌جمهور مثبت است، لکن عدم حضور وزرای اقتصادی و صنعتی ایران در این هیئت نشان از ضعف آن دارد.

کارشناس آمریکای لاتین خاطر نشان کرد: باید دید که چه قراردادهایی از دل این سفر در می‌آید و مثلاً آیا بعد از این سفر کشتی‌های حامل سوخت از ایران راهی سواحل کوبا می‌شود، یا اینکه ظرف ۶ ماه یا یکسال آینده شاخص‌های مربوط به همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای مورد بازدید آقای رئیسی تا چه حد رشد می‌کند. ارجاع به آن آمارها معیار مطمئن‌تری را برای قضاوت در مورد نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهور به‌دست می‌دهد.