آزاد شدن طلب ۱۰ میلیارد دلاری ایران از عراق

یحیی آل اسحاق امروز در نشست اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت:فرصت طلایی برای حضور در بازار کشور عراق وجود دارد؛ اقتضائات دو کشور به گونه ای است  که فرصت روابط تجاری برای دو کشور استراتژیک و ضروری است.

 

وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که تا چند سال آینده تجارت دو کشور را به 20 میلیارد دلار برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر  روابط تجاری دو کشور از مرز 10 میلیارد دلار عبور کرده است و پیش بینی می‌شود سال آینده این رقم به 10 تا 11 میلیارد دلار برسد؛ این رقم حتی می تواند بدون در نظر گرفتن صادرات گاز، برق و خدمات فنی و مهندسی باشد. 

وی گفت: وضعیت امنیت در کشور عراق بهتر شده است و این کشور با وجود اینکه جمعیتی کمتر از ایران دارد اما دو برابر کشورمان درآمد نفتی دارد و کشوری فقیر به حساب نمی آید.

 وی اظهار داشت: 10 الی 15 سال آینده عراق بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری در منطقه است و برای ما مزیت نسبی دارد.

وی با بیان اینکه عراق امسال و سال آینده قصد سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری را در کشور خود دارد اظهار داشت: 85درصد این مبلغ باید از خارج وارد شود لذا اگر ایران از 10 درصد آن هم استفاده کند فرصت ویژه ای است.

وی اظهارداشت: سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در عراق کنسرسیوم‌های مشترک تشکیل دهند کنسرسیوم‌ها می‌تواند به صورت مشترک بین فعالان اقتصادی ایران و عراق و حتی کشور سوم تشکیل شود.

آزاد شدن طلب ۱۰ میلیارد دلاری ایران از عراق

*بخش خصوصی مشکلی برای دریافت پول از عراق ندارد

آل اسحاق گفت: بخش خصوصی هیچ مشکلی برای دریافت پول خود از عراق ندارد؛ طلب ما از عراق عمدتاً مربوط به نهادهای دولتی و مطالبات گاز و برق است.

*طلب عراق به ایران 10 میلیارد دلار است

وی با بیان اینکه طلب دولت ما از عراق حدود 10 میلیارد دلار است گفت: این رقم به طور دائم کم و زیاد می‌شود.

آل اسحاق گفت: وزیر  عراق نیز طلب‌ 10 میلیارد دلاری ایران از عراق را تایید و اعلام کرده که به بانک تی بی آی داده شده است.

وی افزود: توافق شده تا از این پول در موارد  غیر تحریمی نظیر کالاهای اساسی و دارو استفاده شود.

 وی تاکید کرد: در مورد مطالبات ایران از عراق مشکلی وجود ندارد و بخش خصوصی نیز به راحتی می‌تواند مطالبات مالی خود را دریافت کند.