مذاکرات اخیر ایران با طرف‌های برجامی یک گام رو به جلوست

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در رابطه با مذاکرات برجامی گفت: ما تا به امروز با طرف‌های غربی فراز و نشیب‌های بسیاری را داشته‌ایم و بر همین اساس هم دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و غرب وجود دارد.

وی افزود: خصوصا این بی‌اعتمادی در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بیشتر شده است. چراکه آمریکایی‌ها در تمام مقاطع زمانی از خود بدعهدی نشان دادند و ایرانی‌ها هم از همین جهت به آن‌ها بی‌اعتماد هستند.

فداحسین مالکی+مالکی

مالکی با اشاره به مذاکرات اخیر بین مقامات ایران و طرف ادامه داد: مذاکرات اخیر آقای باقری و آقای انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا مثبت تلقی شد. هرچند که مذاکرات بر روی برخی موضوعات همچون تبادل زندانی‌ها و پول‌های بلوکه انجام شده است و این خود یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: هرچند که مسائل اصلی کماکان بی ما و غربی‌ها باقی است. چرا که می‌بینیم علیرغم این اتفاقات آمریکایی‌ها باز به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند هرچند که چنین رفتارهایی از سمت آمریکا دیگر ماهیت اصلی خود را از دست داده است.

او تاکید کرد: هرگز اهداف آمریکا از معادلات بین‌المللی محقق نمی‌شود چراکه سریعا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنند. به عنوان مثال در جنگ اکراین و روسیه، آمریکایی‌ها خودشان را گرفتار و برجام را از اولویت اول خودشان خارج کردند. بنابراین مسئله این است که آن‌ها در هرجایی مشکل می‌آفرینند.

مالکی ضمن یادآوری این نکته که بارها گفته‌ام که ما میز مذاکرات را ترک کردیم، اظهارداشت: ما نه تنها میز بلکهاتاق مذاکرات را نیز ترک نکردیم اما آمریکایی‌ها هم میز مذاکرات و هم اتاق مذاکرات را ترک کردند به این دلیل که خودشان شروع کننده این اقدامات بودند.