رئیسی به دنبال فعال کردن بخش خصوصی در تجارت با آفریقا

سید ابراهیم رئیسی برای توسعه روابط با آفریقا و به دعوت سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سه شنبه راهی شرق و جنوب آفریقا شد. سفری که نخستین سفر رئیس جمهور ایران به قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است و با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود «۶۰۰ میلیارد دلاری» قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور در این سفر‌ها همچنین در راستای معرفی متقابل ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و این کشورها، نشست‌هایی را با حضور تجار، فعالان بازرگانی و مقامات اقتصادی ایران و کشور‌های میزبان برگزار خواهد کرد.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل آفریقا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران درباره مزایای این سفر اظهار کرد: کوشش دولت ما در این سفر فراهم کردن زمینه‌های بهره برداری متقابل از ظرفیت‌های ایران و آفریقا است و نگاه این سفر به هیچ وجه یکجانبه نیست و کوشش ما فراهم کردن همکاری‌های گسترده اقتصادی و آغاز روندی است که طی سال‌های آینده، کوتاه مدت و یا میان مدت سبب شود تا بتوانیم صادرات و واردات خود را به آفریقا به میزانی که قابلیتش را داریم سهم خود را از تجارت با آفریقا به دست آوریم و متقابلا آن‌ها نیز آن‌ها بتوانند از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ما بهره برداری کنند.

وی ادامه داد: در عرصه اقتصادی آفریقا قابلیت زیادی دارد و شاید مهمترین آن که اولویت کاری ما نیز است، داشتن سرزمین‌های حاصلخیز، آب فراوان  و آب و هوای مناسب در برخی از کشور‌ها در این قاره است که در سال حتی برای ۴ فصل محصولات هدف را به آن‌ها صادر کنیم.

وی افزود: ما کشور خشکی هستیم و دوره خشکسالی نیز در منطقه ما وجود دارد، یکی از بهترین راه‌ها برای تهیه نهاده‌های دامی ما و بعضی از محصولات کشاورزی آن است که به کشت فرا سرزمینی فکر کنیم.

وی گفت: زیمباوه اوگاندا و بخش‌هایی از کنیا چنین قابلیت‌هایی دارند و در صورت امضای توافق نامه در این زمینه‌ها با سرمایه اندک می‌توانیم زمینه‌های اشتراکات مهمی را فراهم کرد.

رئیسی به دنبال فعال کردن بخش خصوصی در تجارت با آفریقا

وی گفت: کشور‌های آفریقایی حلقه اول سفر رئیس جمهور هستند و رئیسی ابتدا به منطقه شرق آفریقا سفر خواهند کرد و بعد از آن نیز به غرب، شمال و جنوب این قاره سفر خواهند کرد؛ که هرکدامشان در دستور کار و اولویت بندی‌های دولت است. بخش غرب آفریقا از طریق سواحل نزدیکی به ما دارند و از طریق اقیانوس هند و دریای عمان می‌توان مراودات زیادی داشته باشیم.

قنادباشی تاکید کرد:اهداف رئیس جمهور در این سفر بیشتر فعال کردن بخش خصوصی در تجارت با آفریقا و ایجاد وخدمات لازم برای رفع موانع میان بخش خصوصی ۲ طرف و روابط گسترده‌تر است.

وی افزود: آفریقا می‌تواند پذیرنده بسیاری از کالا‌های صادراتی ما در لوازم خانگی، ساختمانی و فرآورده‌های نفتی و ما متقابلا بسیاری از محصولات آن‌ها را می‌توانیم استفاده کنیم. حتی می‌توانیم همکاری مشترک در صنایعی که احتیاج سرمایه گذاری اندک دارند را با آفریقایی‌ها انجام دهیم که البته تجارب خوبی هم در این زمینه داریم.

وی اظهار کرد: در ادامه این روابط تمرکز ما آن است که بتوانیم در احداث خطوط انتقال برق، تلفن، سد سازی و سیلو سازی و تاسیساتی که قابلیت ایجاد آن را داریم مشارکت کنیم و در واقع هم اشتغال برای نیرو‌های ما ایجاد می‌شود و درآمد زا است و همکاری جدی شکب خواهد گرفت.

وی گفت: برخی‌ها انتطار دارند یک شبه مزایای این سفر را ببینند، اما این سفر یک مقدمه و یک بستر سازی و زمینه سازی برای آینده است.

قناد باشی درباره سابقه رابطه ایران با ۳ کشور مقصد رئیس جمهور گفت: رؤسای جمهور سابق هر کدام به بعضی از این کشور‌ها رفته اند و در کل رابطه ما با این کشور‌ها در ۴ دهه گذشته مناسب و خوب بوده و یکی از دلایل سفر رئیس جمهور اعتماد متقابل و روابط پیشین بوده، اما در بحث اقتصادی قابل ملاحظه نبوده است.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی و همکاری‌ها در مجامع بین المللی شرایط خوبی داشتیم. اما نگاه دولت‌های سابق مخصوصا دولت روحانی رابطه با این کشور‌ها نبوده و به نوعی رابطه با آفریقا در آن دوره از سیاست خارجه ایران حذف شده بود.