تورم و گرانی خودش را در مسکن نشان می دهد/ اقساط ۷ و ۸ میلیون تومانی مناسب مردم در مسکن نیست

صدیف بدری ، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد گرانی مسکن و افزایش قیمت فروش و عدم نظارت بر بازار اجاره و قوانین بازدارنده افزایش نرخ بیان کرد: اگر از گرانی‌ها بگویم می‌گویند چرا مدام دولت را می‌زنی! دولت در چه زمینه‌ای برنامه دارد که برای مسکن برنامه داشته باشد؟ متاسفانه دولت برای اقتصاد کشور برنامه راهبردی ندارد و مسکن نیز یک حوزه وسیع در زمینه اقتصاد است که تمام مشکلات و تلاطمات اقتصادی در مسکن بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه مسکن یکی از نیازهای ضروری و ابتدایی هر شهروندی است، تورم و گرانی بیشتر خودش را در این حوزه نشان می‌دهد. علتش همین ضروری بودن آن است که هر فرد باید یک مسکن استیجاری یا ملکی به عنوان سرپناه زندگی داشته باشد. اکنون مسکن با رکود تورمی مواجه است و حتی سازندگان و انبوه سازان نیز از این مسئله گله‌مند هستند.

بدری ضمن اشاره به بالابودن هزینه های ساخت مسکن ادامه داد: زمانی که قیمت تمام شده ساخت مسکن بالا می‌رود، طبیعتاً رکود تورمی ایجاد می‌شود. موضوع اجاره بها نیز یکی از مشکلات دیگر این حوزه است که به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: چنین وضعیتی که برای مسکن به وجود آمده یکسری راهکارها دارد که دنیا آن را تجربه کرده است. بسیاری از کشورها در حوزه اجاره، تسهیلات کم بهره در اختیار مستاجران می گذارند و این کار باعث می‌شود که به آن ها فشار نیاید. اما متاسفانه وامی که دولت برای ودیعه در نظر گرفته است اجرایی نمی‌شود و بانک‌ها همکاری نمی‌کنند و واقعاً شرایط مناسبی را شاهد نیستیم.

او گفت: همچنین باوجود اینکه وزارت راه در اجرای تولید مسکن ملی عملکرد قابل قبولی برای تامین زمین مورد نیاز داشته است، اما زمانی که قیمت تمام شده ازجمله قیمت میلگرد، سیمان و آهن بالا است و هر روز گران تر نیز می‌شود قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش می‌یابد.

بدری عنوان کرد: لذا متقاضیان واجد الشرایط و اقشار کم درآمد جامعه که مسکن‌ها باید برای آن ها ساخته شود دچار مشکل می‌شوند و آورده‌شان با مبلغ واحد مسکونی طرح مسکن ملی همخوانی ندارد. تسهیلاتی هم که اعطا می‌شود با سود ۲۳ درصد و اقساط ۸ الی ۹ میلیون تومان است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: لذا موضوع مسکن و تولید آن یک کلاف سردرگم شده و شورای عالی مسکن نیز هیچ فکر عملیاتی برای این مسئله ندارد. دست کم ما که ندیده‌ایم  راهکاری داشته باشند. مسئولان دولتی مربوطه مدام در جلساتشان می‌گویند باید این کار یا آن کار انجام شود. اینکه چه کاری باید انجام شود مسئله و مشکل را حل نمی‌کند. ما در مجلس تعیین می‌کنیم که چه کاری باید یا نباید انجام شود و مسئولان اجرایی موظف به اجرای راهکار و حل مشکلات هستند نه اینکه باید و نباید مطرح کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: شخص رئیس جمهور و دولت نباید مدام از بایدها یا نبایدها بگویند، بلکه باید ادبیاتشان به سمت این باشد که گزارش دهند چه کاری در حال انجام و در چه مرحله‌ای است. من بعید می‌دانم که کاری در زمینه مسکن یا حتی اقتصاد صورت بگیرد.

بدری ادامه داد: فعلاً همان پیش بینی که من در سال گذشته در مورد مسکن ملی داشتم در حال تحقق است. یعنی بالا بودن قیمت تمام شده و اقساط بالا در حوزه تولید مسکن ملی مشکل ایجاد کرده است و هنوز هم نمی‌دانم که دولت می‌خواهد چه کار کند! ما در کمیسیون در این رابطه با حضور وزیر جلسه برگزار کردیم و او از عدم همکاری بانک‌ها و عدم همکاری فرابخشی وزارتخانه‌ها گله‌مند است.

تورم و گرانی خودش را در مسکن نشان می دهد/ اقساط ۷ و ۸ میلیون تومانی مناسب مردم در مسکن نیست

وی ضمن اشاره به عدم همخوانی هزینه های تولید مصالح ازجمله میلگرد با نرخ فروش آن ها، اظهارداشت: تمام تولید کنندگان میلگرد یا فولاد از بیت المال سرمایه‌گذاری کردند و اکنون بعد از چندین سال این شرکت‌ها را خصولتی کردند و می‌گویند خصوصی شده است و با وجود اینکه ارز دولتی استفاده می‌کنند اما محصولاتشان را به قیمت بازار آزاد می‌فروشند. طبیعتاً چنین روندی مشکل ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: زمانی که میلگرد کیلویی ۳۰ هزار تومانی برای ساخت مسکن استفاده می‌شود مشخص است که چه اتفاقی برای قیمت‌ها می‌افتد. در قانون تولید مسکن تصریح شده است که دولت باید این مصالح را  به قیمت شورای رقابت به سازندگان و انبوه سازان تحویل دهد. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

بدری درانتها خاطرنشان کرد: خسته شدیم از بس تذکر دادیم و نطق کردیم و مشکلات را گفتیم اما ما گوش شنوایی در دولت ندیدیم و نمی ‌دانم قرار است چه اتفاقی بیفتد و امیدوارم که در ماه‌های آینده دولت به خودش بیاید. متاسفانه این دولت مرض بیخیالی گرفته است، فکر می کند افزایش قیمت ها طبیعی است. اکنون اگر مرغ پیدا شود کیلویی ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار تومان است گوشت هم که به قیمت بیش از ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است چه توجیهی برای این قیمت‌ها وجود دارد.