ایران چگونه موفق به ساخت پیشرفته‌ترین موشک‌ها شد؟

توان موشکی نیرو‌های مسلح ایران امروز به اصلی‌ترین بعد قدرت دفاعی کشور تبدیل شده و روند طی شده در سال‌های گذشته حاکی از تقویت، به‌روزرسانی و پویایی صنعت موشکی در کشور است چرا که همواره شاهد نوآوری در این حوزه و پیشروی آن همگام با نیاز عملیاتی و فناوری‌های روز دنیا هستیم.

 

قدرت و اقتدار نظامی نیرو‌های مسلح تا کنون بسیاری از تهدید‌های فرامرزی را از کشور دور کرده و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از تعدی به خاک ایران بر حذر داشته است.

روایت مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه از پیشرفت در صنعت موشکی

سردار علی بلالی مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران درباره اینکه ایران چگونه توانسته است موفق به ساخت پیشرفته‌ترین موشک‌ها شود، اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی به یک قدرت بارز بازدارندگی رسیده و با استفاده از «مهندسی معکوس و دانش بومی» موفق به ساخت پیشرفته‌ترین موشک‌ها شده است.

سردار بلالی که در نخستین دوره ملی آموزش «بانوان راوی پیشرفت» سخن می‌گفت به پنج بخش اصلی حوزه فرماندهی هوا فضا اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در عرصه موشک، پدافند، پهپاد، عملیات هوایی و فضایی به پیشرفت‌های چشمگیری رسیدیم و دستاورد‌های بی‌نظیری را به دست آوردیم.

به گفته وی زمانی که سپاه پاسداران شکل گرفت و به دنبال آن جنگ به ایران تحمیل شد، کشورمان فاقد تجهیزات و تسلیحاتی هم‌چون موشک بود و این عاملی شده بود تا ارتش عراق شهر‌های کشورمان را با موشک‌های اهدایی شرق و غرب مورد حمله قرار دهد؛ به همین دلیل مقرر شد ابتدا از سوریه تعدادی موشک خریداری شود که بنا به دلایلی میسر نشد لذا به جای خرید پیشنهاد آموزش کار با موشک داده شد که مورد موافقت قرار گرفت.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: بدین ترتیب ۱۳ نفر از پاسداران برای گذراندن دوره‌های آموزش نحوه پرتاب موشک به سوریه اعزام شدند و پس از گذراندن آموزش‌ها، به کشور بازگشتند. بعد از آن تعدادی موشک برای پرتاب از لیبی خریداری شده بود، اما این کشور اجازه کار با این موشک‌ها را به ما نداده بود به عبارت دیگر تمام کار‌های مربوط به آماده سازی و شلیک موشک را بدون دخالت ما انجام می‌دادند که این کار را هم بعد از مدتی رها کردند و رفتند.

سردار بلالی گفت: زمانی که لیبیایی‌ها از ایران رفتند ۲۰ مورد خرابکاری را در موشک‌های باقی مانده انجام داده بودند که امکان شلیک نداشته باشند، اما شهید طهرانی مقدم و همراهان در مدت ۱۷ روز تلاش شبانه‌روزی موفق شدند تمام مشکلات را رفع کنند و این باعث شد تا اولین عملیات موشکی را دو سال بعد در ۲۱ دی ۱۳۶۵ آن هم بدون اتکا به دیگران با موفقیت انجام دهیم و بانک رافدین بغداد مورد اصابت موشک قرار گیرد.

وی گفت: زمانی هم که آخرین موشک را در ۳۱ خرداد ۱۳۶۷ پرتاب کردیم به واسطه تغییر موازنه صحنه جنگ و اینکه عراق بار دیگر هم‌چون سال‌های ابتدایی دفاع مقدس هجوم سراسری خود را به مرز‌های کشورمان آغاز کرده بود و نیز حمله منافقین به شهر‌های غربی کشورمان شروع شده بود، تجهیزات موشکی را از کرمانشاه به همدان منتقل کردیم و مجدد همچون ابتدای جنگ هر آنچه توپ و خمپاره‌انداز در منطقه وجود داشت را برداشتیم و بردیم در مرصاد علیه منافقین بکار گرفتیم؛ یعنی اگر چه طهرانی مقدم ماموریت شلیک موشک را داشت، ولی وقتی نیاز شد، ماموریت دیگری را قبول کرد تا کشور از گزند دشمن مصون بماند.

ایران چگونه موفق به ساخت پیشرفته‌ترین موشک‌ها شد؟

امروز می‌توانیم از زمان شلیک تا رسیدن به هدف، موشک را دنبال کنیم

مشاور فرمانده نیروی هوافضای فضای همچنین گفت: همان‌گونه که عنوان شد در ابتدای جنگ و حضور سپاه در دفاع مقدس، فاقد موشک‌های دوربرد بودیم، اما شهید طهرانی مقدم و تیم او با تلاش و کسب دانش لازم توانستند ابتدا با مهندسی معکوس موشک‌هایی را تولید کنند و به تدریج با اصلاح خطا‌های ساخت و بکارگیری موشک‌ها، اکنون می‌توانیم از زمان شلیک تا رسیدن به هدف، موشک را دنبال کنیم.

سردار بلالی تصریح کرد: وقتی موشک‌های اسکاد را شلیک می‌کردیم با خطای ۱۵۰۰ متر به هدف می‌رسید، اما امروز موشک‌هایی تولید می‌کنیم که نقطه زن هستند؛ بنابراین بواسطه همین دانش بومی ساخت و بکارگیری انواع موشک‌های نقطه زن، قدرت بازدارندگی بوجود آمده که دیگر در این حوزه غافلگیر نخواهیم شد.

وی تأکید کرد: همه این پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها در زمان تحریم صد در صد به دست آمد و تمام آن را مدیون هدایت‌های مقام معظم رهبری هستیم اگر هدایت‌ها، دقت نظر و راهنمایی‌های ایشان نبود حتماً در این مسیر منحرف می‌شدیم.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه در ادامه به توان پدافندی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: قدرت پدافندی جمهوری اسلامی به حدی رسیده که هواپیما‌های رادار گریز و بدون سرنشین را در ارتفاع و سرعت بسیار بالا رصد و در صورت نیاز منهدم می‌کند.

سردار بلالی خاطرنشان کرد: امروزه دانش و توان پهپاد‌های مختلف هدف، ارتباطی، شناسایی، رزمی، باروری ابر‌ها و ... همه بومی‌شده و در داخل کشور ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر برد، ارتفاع، موتور و مداومت پرواز پهپاد‌های ساخت داخل بسیار پیشرفت و ارتقاءیافته است.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه با بیان اینکه نشاندن سالم پهپاد جاسوسی آر کیو ۱۷۰ آمریکا یکی از نعمت‌های الهی به نیروی هوافضای سپاه بود، گفت: این پهپاد پایه ساخت بسیاری از نمونه‌های مشابه در ایران شد.