مردی که خواب را از چشم نتانیاهو ربوده بود

 جمعه 7 آذر ۹۹، روز تلخی برای ایران بود؛ روزی که یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان کشورمان در حوزه فیزیک و علوم هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی به شکلی کاملا متفاوت با دیگر ترورهای اسرائیلی به شهادت رسید. شهید دکتر «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش در اوج گمنامی در 63 سالگی هدف حمله قرار گرفت و دلیلش را می‌توان در این جمله شهید فهمید که به همسرش می‌گفت: «هر چه من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر خواب راحت به چشمش میاد». هر قدر او برای مردم ناشناخته بود اما دشمنان ایران بویژه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها خوب او و تاثیراتش در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی را می‌شناختند. به همین دلیل بود که بیش از 20 سال نامش در لیست ترور قرار گرفته بود و سال‌ها هدف شماره یک صهیونیست‌ها به حساب می‌آمد. این آگاهی آنها به حدی بود که فخری‌زاده را یکی از 5 شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه آمریکایی فارن پالیسی ذکر کرده بودند. محسن فخری‌زاده اصالتا اهل اردستان استان اصفهان اما متولد و بزرگ شده قم بود که سال ۱۳۳۶ چشم به جهان گشود و همزمان با تحصیل، با خاندان پهلوی نیز به مبارزه پرداخت و پس از کسب دیپلم ریاضی فیزیک، سال ۱۳۶۶ مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک، از دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت کرد. در دوران دفاع ‌مقدس نیز وی از نخستین افرادی بود که با شهید محمد بروجردی در قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) همکاری می‌کرد و بعد از جنگ در سال ۱۳۷۲ دوره کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای را در دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رساند و سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت درجه دکترا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد. شهید فخری‌زاده به سرعت مدارج علمی را طی می‌کرد و سال ۱۳۷۶ عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین(ع) و پس از آن رئیس پردیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر شد. روحیه این شهید بزرگوار به گونه‌ای بود که سال ۱۳۸۹ سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاسیس کرد و ریاست آن را برعهده گرفت. مجاهدت‌ها و تلاش‌های علمی ماندگار این دانشمند بزرگ، در جهت پیشرفت و تولید قدرت در کشور همراه با نوآوری‌هایی بود که موجب شد سال ۱۳۹۶ نشان درجه ۲ خدمت و سال ۱۳۹۸ نشان پژوهشگر ماندگار و بالاخره نشان درجه یک نصر را از دست فرمانده معزز کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دریافت کند.

مردی که خواب را از چشم نتانیاهو ربوده بود

هر چند اطلاعات زیادی از فعالیت‌ها و اقدامات این شهید بزرگوار به واسطه حساسیتی که در ماموریت‌هایش بود در دسترس نیست اما آنچه دوستان و همرزمان وی همگی به آن اذعان دارند تسلط دکتر فخری‌زاده در حوزه تئوری و ترسیم نقشه راه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود.

برخلاف آنچه از فعالیت‌های این دانشمند بزرگ هسته‌ای تصور می‌شود، باید گفت برای او اولویت، پیشرفت کشور در همه حوزه‌ها بود، لذا در بخش‌های غیرنظامی نیز دستاوردهای بسزایی داشت و سال ۱۳۹۸ در آزمایشگاه پدافند زیستی سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی، موفق به ساخت کیت تشخیص کووید و واکسن ایرانی کرونا شد که اقدام بی‌نظیری در مقابله با این بیماری و ویروس بود. با این وجود نام این دانشمند علمی کشور، ۲۴ مارس ۲۰۰۷ از سوی شورای امنیت در قطعنامه ۱۷۴۷ تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقات فیزیک» در لیست افراد تحریم‌شده قرار گرفت. اما دشمنان غربی و رژیم تروریست صهیونیستی به همین تحریم بسنده نکردند و اسرائیل سال‌های سال به دنبال ترور این دانشمند ایرانی بود و حتی یک بار سال ۱۳۹۷ نقشه ترور این شهید بزرگ شکست خورد، تا اینکه ۷ آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند، رژیم صهیونیستی با استفاده از پیشرفته‌ترین سلاح‌های هوشمند موفق به ترور وی شد. به گفته همکاران شهید فخری‌زاده، وی در طول سال‌ها مجاهدت علمی خود سابقه همکاری با سرلشکر شهید حسن طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران را نیز داشت و این نشان از عمق علمی و توان این دانشمند بی‌نظیر داشت. اگر می‌خواهید از جایگاه بالای شهید فخری‌زاده مطلع شوید ببینید حاج قاسم سلیمانی درباره او چه گفته! یکی از مسؤولان حفاظتی می‌گفت دکتر خیلی دوست داشت به کربلا برود و من یک روز حاج قاسم را در پاستور دیدم و گفتم آقای دکتر می‌خواهد به کربلا برود؛ امکان انجام چنین کاری هست؟ تعریف می‌کرد حاج قاسم از شنیدن این حرف عصبانی شد و گفت «اگر او را بزنند، من چه کار کنم، چون دیگر مثل او نداریم. اگر من را بزنند، مثل من هست ولی مثل او پیدا نمی‌شود». رهبر معظم انقلاب نیز در دیداری درباره این شهید بزرگوار فرمودند: «شهید فخری‌زاده به معنای واقعی کلمه مخلص بود و خدا پاداشش را داد؛ جور دیگر مردن امثال فخری‌زاده مایه افسوس است؛ باید همین‌طور از دنیا می‌رفت؛ مثل حاج قاسم».

هر چند با پیشرفت علم هسته‌ای در کشور تعداد قابل توجهی دانشمند هسته‌ای وجود دارد و آموزش‌های لازم را دیده‌اند اما تفاوت دکتر فخری‌زاده در نحوه مدیریت و سازماندهی کم‌نظیر ایشان و درک موضوعات به شکل ویژه بود.

شخصیت این شهید بزرگوار به گونه‌ای بود که مردان و دانشمندان هسته‌ای کشور اعم از شهیدان شهریاری، علی‌محمدی، احمدی روشن و... را گرد هم جمع کرده بود و با محوریت و مدیریت قابل اعتنایش راه پیشرفت هسته‌ای را در کشور فراهم کرد.

همگان شهید دکتر محسن فخری‌زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند و شاید رژیم صهیونیستی با ترور این دانشمند بزرگ به دنبال تکمیل برنامه خود در دومینوی شهادت دانشمندان هسته‌ای و توقف پیشرفت‌های هسته‌ای بود اما این را در نظر نگرفته بود که مدیری چون شهید فخری‌زاده حتما شاگردان بزرگی را تربیت کرده است تا راه پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی را ادامه دهند.

محمدمهدی یزدی