چرا آتش حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها شعله‌ور نشد؟

بسیاری روز خود را با خبر هک ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت کشور و اختلال در پمپ بنزین‌ها آغاز کردند. ظاهرا یک گروه هکری صهیونیستی به نام «گنجشک درنده» مسئولیت هک سیستم سوخت رسانی کشور را بر عهده گرفته است.

اما آنچه در این حادثه بسیار قابل توجه است، حضور پررنگ رسانه‌های مختلف در پوشش اخبار مربوط به این رخداد، همراه با ارایه راهکاری‌های مختلف برای رفع موانع و مشکلاتی است که برای مردم در این زمینه بوجود آمد.

صداوسیما از دقایق اولیه بروز این اختلال در جایگاه‌های سوخت اقدام به خبررسانی در این زمینه کرد و شبکه خبر نیز به صورت لحظه به لحظه به گزارش وضعیت سوخت رسانی و راهکار‌های دولت در رفع مشکلات مربوط به این موضوع پرداخت.

گزارش وضعیت سوخت رسانی شبکه خبر

پوشش سراسری رسانه ملی و خبرگزاری‌های داخلی که نشان می‌دهد بسیاری از جایگاه‌های سوخت بویژه جایگاه‌های اصلی که در اماکن پر رفت و آمد شهر‌های مختلف کشور دارد، در حال فعالیت هستند، نقشه دشمن برای ایجاد اختلال در نظم عمومی را تا حدود زیادی خنثی کرد.

روایت فوری و در صحنه رسانه‌های داخلی باعث شد تا فرصت صحنه‌سازی و دروغ پردازی برای ایجاد اختلال در نظم عمومی کشور از رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب گرفته شود و نقشه دشمن برای حمله به افکارعمومی و بازی با برگ برنده‌ای مانند بنزین که همواره برای مردم حساسیت‌زا بوده است، نقش بر آب شود. تا به این لحظه بیش از یک هزار و ۶۵۰ جایگاه سوخت رسانی در کشور فعال هستند و اقدام به سوخت رسانی دستی یا آفلاین به خودرو‌ها می‌کنند و تب و تاب اولیه این خبر با حضور به موقع و همکاری دولت و رسانه‌ها گرفته شده است.

خبرگزاری‌های کشور نیز اقدام به اطلاع رسانی در خصوص این اختلال کردند و با ارائه گزارش میدانی از جایگاه‌های سوخت سراسر کشور امکان سوء استفاده از اختلال بوجود آمده را گرفتند.

پوشش رسانه ملی

وزیر نفت در این حوزه با تقدیر از رسانه ملی نسبت به اطلاع رسانی به موقع، فراگیر و گسترده رسانه‌ها و همچنین کمک رسانی به دولت برای برطرف کردن این اختلال تشکر کرد.

با اینکه پیشتر موضوعاتی رخ داده است که عدم شفافیت در آن باعث ایجاد دردسر‌های بعضا بزرگی برای کشور شده، اما اطلاع رسانی به موقع در این حادثه بخصوص که با عناد و عملیات آشکار دشمن انجام شده است، اجازه مانور بیگانگان در این زمینه را گرفت.

این درحالی است که در مشکل به وجود آمده با ابتکار عمل رسانه‌های داخلی و پوشش خبری مناسبت، مرجعیت خبری در اختیار رسانه‌های رسمی کشور قرار گرفت و از شایعه‌سازی و خبرپراکنی رسانه‌های غیررسمی و معاند تا حدود زیادی جلوگیری شد.

در سال ۱۴۰۰ نیز مشابه همین اختلال در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به وجود آمد که باعث شد عملیات سوخت رسانی از مدار خارج شود. اهداف دشمن از این حمله سایبری نیز ایجاد اختلال و بر هم زدن نظم عمومی با استفاده از شایعه‌سازی پیرامونی در خصوص گرانی قیمت بنزین و ایجاد حساسیت و تنش اجتماعی بود که رئیس جمهور خود به صورت حضوری از برخی جایگاه‌های سوخت بازدید به عمل می‌آورد و اختلال به وجود آمده با اقدام دولت طی مدت زمان کوتاهی رفع شد.