دستور رئیسی برای تسهیل گردشگری

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه، ۲۳ بهمن) در افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ایام دهه فجر، گفت: موضوع گردشگری و مسافرت در آیات نورانی قرآن به عنوان سیروا فی الارض مورد تاکید قرار گرفته، لکن سفر همراه با تفکر، مطالعه و اندیشه است. همچنین؛ در ادامه فانظروا به معنای تفکر و مطالعه نیز ذکر شده است.

وی افزود: خواست اسلام عزیز این است که انسان‌ها از احوال پیشینیان مطلع باشند. لذا دستور به سیر و سفر همراه با نگاه، نظر، دقت، مطالعه و همچنین عبرت گرفتن است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع گردشگری یکی از بحث‌های مهم در حوزه اقتصادی و در واقع شتاب دهنده اقتصاد کشورهاست، تاکید کرد: اینکه کشورها بسیار نسبت به توسعه و فعال شدن کشور در این حوزه تاکید دارند به این دلیل است که هم پیشران و هم شتاب دهنده اقتصاد است. توجه به گردشگری امروز به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی مطرح است که با عنوان اقتصاد گردشگری از آن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران دارای تمدنی کهن‌ و‌ میراث گرانقدر؛ هم میراث تمدنی، هم طبیعت چهار فصل زیباست و هم ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد. لذا؛ گردشگری طبیعی، فرهنگی و نگاه به این تمدن کهن آثار تمدنی و میراث گرانقدر بسیار اهمیت دارد.

رئیسی یکی از راه‌های خروج اقتصاد ایران از تک‌محصول‌بودن را توجه به اقتصاد گردشگری دانست و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که در حوزه اقتصاد فقط به نفت به عنوان یک اقتصاد تک محصولی تکیه نکنیم یکی از حوزه‌های مهم که می‌تواند در اقتصاد مطرح باشد، گردشگری است. توجه به اقتصاد گردشگری، ما را از تک محصولی خارج کرده و درآمد از این بخش را فعال می‌کند.

وی ادامه داد: افراد بسیاری در دنیا برای بازدید از طبیعت زیبا و آثار تمدنی و فرهنگی ایران اسلامی تمایل دارند؛ لکن دشمنان با ایران هراسی بدنبال آن هستند که مردم دنیا علی‌رغم علاقه برای سفر به ایران، از این کار منصرف کنند.

دستور رئیسی برای تسهیل گردشگری

رئیس‌جمهور خطاب به وزیر میراث فرهنگی و معاونان او و سایر دست‌اندرکاران این حوزه تصریح کرد: وظیفه مدیران و مسئولان در حوزه دولت اعم از وزیر محترم میراث فرهنگی و معاونان او و همچنین؛ دست اندرکاران بخش گردشگری این است که حضور گردشگران را در ایران تسهیل و آسان کنید. یکی از گام‌هایی که در دولت برای تسهیل در سفر اتخاذ شده، لغو روادید بود در قبال ۳۳ کشور صورت گرفت و این کار زمینه بسیار خوبی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه برخی بهانه می‌آورند که اگر بخواهیم گردشگری فعال شود، باید تعدادی از اصول و مبانی را تجدید نظر کنیم یک سخن نادرست است چرا که با حفظ مبانی و اصول، امروز جاذبه‌ها در ایران اسلامی به میزانی است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

رئیسی شاخصه‌هایی از قبیل تسهیل در رفت و آمد، حمل و نقل، اسکان مناسب و تغذیه را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: این کار باید به شکلی انجام گیرد که هنگام سفر یک فرد به ایران اسلامی،‌ او احساس آرامش داشته باشد. یعنی از بدو ورود در فرودگاه تا محل اسکان و حضور در مکان‌های مورد نظر برای بازدید، این کارها به صورت آسان و سهل انجام پذیرد و مانعی وجود نداشته باشد. در ادامه نیز، او بتواند پس از پایان سفر با آرامش به کشور خود بازگردد. این بهترین مبلغ برای گردشگری در ایران اسلامی است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: نحوه برخورد با گردشگران در کشور بسیار اهمیت دارد تا گردشگر احساس آرامش داشته باشد. توسعه گردشگری می‌تواند تصاویر نادرستی که از ایران اسلامی در برخی رسانه‌ها ساخته شده را تغییر داده و به تصاویر صحیح و دقیق تغییر دهد.

وی افزود: یکی از سفرا که در ایران دفتر نمایندگی دارد در دیدار سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت که ماموریتم در ایران به اتمام رسیده، تا دیروز سفیر کشورم در ایران بودم، اما از امروز سفیر جمهوری اسلامی ایران در تمام دنیا خواهم بود.

رئیسی با اشاره به توان جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری سلامت تصریح کرد: ما در کنار گردشگری طبیعی و فرهنگی، گردشگری سلامت نیز داریم؛ ۲۷۷ مرکز درمانی کشور آماده پذیرش گردشگران سلامت است. بسیاری از کشورهای منطقه برای درمان جمهوری اسلامی ایران را به اروپا ترجیح می‌دهند. آن‌ها درمان در جمهوری اسلامی ایران را ارزان‌تر، سهل‌تر و موثرتر می‌دانند.

وی ادامه داد: در ایران، علاوه بر تهران، در شهرهای دیگر هم پارک‌های علم و فناوری داریم؛ این پارک‌ها در جمهوری اسلامی ایران برای پژوهشگران و دانشمندان،‌ می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری باشد که موجب فعال شدن گردشگری باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از کرونا شاهد افزایش ۵۰ درصدی تعداد گردشگران در کشور بودیم، اظهار کرد: با از بین رفتن کرونا در کشور زمینه لازم، برای ایجاد شرایط حضور گردشگران بیشتر فراهم شد.

وی افزود: ۲۰ مصوبه در دولت برای تشویق کسانی که در حوزه گردشگری فعال هستند تصویب شده، این مشوق‌ها باید افزایش یابد. در کشورمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی داریم که با فعال شدن گردشگری می‌شود میراث فرهنگی را تقویت کرد.