نادران: مدیریت فرتوت دولت مشکلات اقتصادی را حل نمی کند

به گزارش افکارخبر، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در نشست استقلال در حصار تردید که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به مناسبت 16 آذر در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: استقلال یکی از پایه‌های اساسی شعار اصلی ملت ایران است. 

وی افزود: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایران ترکیب معناداری بود که راهبرد اصلی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را تعیین کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه استقلال انواع مختلفی دارد، گفت: استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و ... در بخش استقلال وجود دارد و می‌توان آن را در این حوزه‌ها تعریف کرد.

نادران یادآور شد: نظام اسلامی در گام اول در سال 57 با تغییر ساختار حکومت، استقلال سیاسی را در کشور مستقر کرد و با توجه به غنای ملی و دینی فرهنگی کشور استقلال فرهنگی نیز تا حدود زیادی محقق شد، اما در حوزه استقلال اقتصادی نه تنها گام‌های چندانی برداشته نشد، بلکه به دلیل راهبردهای غلط دولت‌های گذشته از مسیر استقلال اقتصادی فاصله گرفتیم. 

وی با اشاره به مدیریت جنگ در کشور و تفکرهای موجود در دولت آن زمان گفت: پس از زمان جنگ بخشی از مدیران دولت قبل و بخشی از مدیران تازه به مدیریت رسیده در دولت کارگزاران یعنی دولت آقای هاشمی جای گرفتند و از افراط گذشته به تفریط رسیدند و این تفریط به حدی رسید که در این دوران با سیاست‌هایی با عنوان توسعه اقتصادی اقتصاد کشور به پرتگاه سقوط نزدیک شد. 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در سال 74 و 75 وضعیت اقتصادی کشور چنان آشفته شد که خود آقای هاشمی برخلاف روال قانونگذاری، شبانه‌ جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشکیل دادند و قانون مبارزه با قاچاق ارز را تصویب کردند تا وضع اقتصادی کشور سامان یابد. 

نادران گفت: افراط و تفریط‌های گذشته باعث شد هرگز به استقلال اقتصادی به مفهوم درست دست پیدا نکنیم و رهبری در تذکرات جدی این مسئله را مطرح کردند تا جایی که با ابلاغ قانون اصل 44 به دنبال اصلاح وضعیت موجود بودند. 

وی افزود: تعلل نظام قانون‌گذاری کشور باعث شد از زمان تصویب تا اجرای این قانون 7 سال طول بیانجامد و متاسفانه هیچگاه به این قانون به شکل جامع عمل نشد. 

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی گفت: در دوران آقای روحانی علاوه بر اینکه مدیران دولت هاشمی مجددا وارد عرصه اجرایی شدند، وضعیت اقتصادی به مذاکرات پیوند زده شد و نتیجه این شد که در اقتصاد ملی شاهد وضعیت مناسبی نشدیم. 

نادران در همین زمینه خاطرنشان کرد: این تصور غلط، کشور را بیش از 2.5 سال درگیر خود کرده و باعث شده است تا طرفداران دولت نیز اعلام کنند شاهد رکود عمیقی در اقتصاد شدیم که به سادگی از آن بیرون نخواهیم آمد. 

وی با طرح این سوال که آیا این طراحی براساس یک عملکرد خائنانه صورت گرفته است یا نه، گفت: بنده اطلاعی از پشت پرده این مسئله ندارم، زیرا وزارت اطلاعات نیستم. اما می‌دانم مردم امروز در وضعیتی قرار گرفتند که زیر چرخ‌های بی‌تدبیری دولت و وصل کردن چرخه معیشت مردم با مذاکرات هسته‌ای و امید بستن به حل مشکل پس از مذاکرات در حال له شدن هستند. 

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مسئولان کشور باید ساده‌زیست باشند و اتکای اقتصادی خود را به بنیان‌های داخلی زنند و برای نیروی کار داخلی و پیشرفت کشور تلاش کنند. این مسئله یک اتفاق نیست بلکه راهبرد اساسی در حوزه اقتصاد ملی است که امروز شاهد آن نیستیم. 

نادران گفت: امروز اقتصاد ما براساس ژنرال‌های بازنشسته‌ای که از اداره زندگی خود عاجزند و با حضور آنها در عرصه‌های اقتصادی، نفتی و صنعتی اداره می‌شود و نتیجه آن بیکاری نیروهای کار، وضعیت بورس و نزدیک شدن آن با ورشکستگی اسست.

وی اظهار داشت: دولت امید بسته است که وضعیت اقتصادی کشور پس از مذاکرات و رفع تحریم‌ها با گشایش اقتصادی رفع شود، اما من معتقدم در همان دوران نیز اقتصاد کشور تکان‌های بیشتر از گذشته را خواهد دید زیرا دشمن همیشه در حق ما دشمنی خواهد کرد و این ساده‌لوحی است که فکر کنیم با اعتماد به دشمن می‌توانیم اقتصاد ملی‌مان را سامان دهیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به دیدگاه بازرگان در زمینه پیشرفت کشور گفت: زمانی که بازرگان در فرانسه زیر چراغ‌های پاسبان درس می‌خواند آرزویش این بود که روزی کشور ایران دارای برق شود. سقف عقل این فرد در حوزه اقتصادی در همین حد است و امروز برخی به راحتی و با صدای بلند از او یاد می‌کنند. 

نادران با بیان اینکه قوانین و اعتقادات دینی و مذهبی در اقتصاد کشور  چه جایگاهی را دارد، گفت: اینکه ما روزی هزار بار از مقام ولایت تعریف کنیم، ذره‌ای ارزش ندارد اگر در پی اجرایی کردن منویات ایشان نباشیم.

وی در پایان گفت: این دولت با این مدیریت خسته، فرتوت، بی‌انگیزه و منتظر برای رفع تحریم‌ها راه به جایی برای رفع مشکلات اقتصاد ملی نخواهد برد.