عراقچی:نامه کری نگرانی ما را رفع کرد
"سید عباس عراقچی"  رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در گفتگوی تلفنی اخبار 14( 30 آذر ماه) گفت: ما در روزهای نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام هستیم از طرف دیگر کسانی که مخالف برجام بودن طبعا بیکار ننشسته و برای لطمه زدن به برجام در تلاشند که  اخرین تلاش انها قانون لغو روادید بود.
 
وی ادامه داد: روز گذشته وزیر امورخارجه امریکا نامه ای را نوشت که یک تعهد حقوقی به شمار می اید و انچه برای ما مهم است این خواهد بود که، به برجام با هیچ خدشه ای وارد نشود اما  اگر مشکل ایجاد شود کمیسیون مشترک را برگزار خواهیم کرد.
 
 رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود:  ایران حدود ۱۶۰ تن اب سنگین تولید کرده که حدود ۱۳۰ تن ان را نیاز داریم و 30 تن اضافه را به فروش خواهیم رساند و این تعهد ما است اما خریدن یا نخریدن ان دست ما نیست و تا زمانی مشتری نباشد این مواد در ایران باقی خواهد ماند.
 
عراقچی تاکید کرد: این قانون با روح کلی برجام در تناقض است و نامه ای که برای ما نوشته شده حاوی امضای مهمی است که تعهد حقوقی و‌سیاسی  دارد، و تمهیدی که مخالفین برجام به خرج دادند این قانون را در ذیل یک قانون بزرگتر قرار دادند اما این موضوع که ممکن است در اینده دولت دیگر برجام را نقض کند برجام از مسیر خودش منحرف خواهد شد که در نتیجه ما نیز به گونه دیگر ادامه خواهیم داد.
 
وی اضافه کرد: با رایزنی های فشرده ای که در ده روز گذشته انجام دادیم جلوی تاثیرات منفی این قانون در اجرای برجام گرفته شد اما اینکه این قانون می تواند حقوق ایرانی ها را خدشه دار کند موضوعی است که اروپایی ها هم به ان توجه داشتند اما ما اعتراضات حقوقی را که باید در جهت خمایت از شهروندان خودمان داشته باشیم را ادامه خواهیم داد.
 
 رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در پایان خاطرنشان کرد: جمع اوری سانتریفیوژها مدتها است اغاز شده و بحث فعال و غیر فهال بودن ان بر اساس تصمیم اژانس بود همچنین  دو تعهد ما موکول به پی ام دی بود که در حال اجرایی است و بر اساس حدول زمان بندی در اواسط دی ماه به روز اجرایی خواهیم رسید.