روزنامه جمهوری اسلامی که از روزنامه‌های حامی دولت محسوب می‌شود در سرمقاله‌ای با عنوان «راه را بر شیطنت آمریکا ببندید» نوشت: هر چند جان کری، طی یک مکاتبه رسمی در پاسخ به اعتراض دکتر ظریف ضمن تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن موضوع خاطرنشان کرده که واشنگتن برای رفع تحریم‌ها متعهد است و با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد قانون جدید ویزا مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند، ولی مسئله حیاتی این است که حتی در این صورت همه ابزارها در اختیار آمریکا هستند و واشنگتن هر زمانی که بخواهد و به هر نحوی که مایل باشد از همین ابزارها برای تأثیرگذاری بر منافع اقتصادی ایران سوء استفاده خواهد کرد.

نباید تصور کنیم که حتی اظهارات و مکاتبه اخیر جان‌کری، می‌تواند ناقض مصوبات مجلس نمایندگان آمریکا باشد که اکنون با امضای اوباما رسماً به قانون لازم‌الاجرا تبدیل شده است. اگر اوباما و دستیارانش مخالفتی با این مصوبه داشتند، می‌توانستند از طریق راهکارهای قانونی، با پرهیز از هرگونه اقدام عجولانه و سریع، واکنش مناسبی در این مقوله از خود نشان دهند. از سوی دیگر با مروری بر فهرست 38 کشور موضوع بحث در مصوبه کنگره، بهتر می‌توان دریافت که اصلی‌ترین شرکای اقتصادی- تجاری ایران در این فهرست قرار دارند. این، یک اقدام موذیانه است که واشنگتن برای «بازتعریف تحریم‌ها در قالبی جدید» به آن متوسل شده و تلاش می‌کند یکبار دیگر تحریم‌های مورد نظر خود را به صورتی ظاهراً متفاوت ولی با همان اهداف قبلی تحمیل نماید و سایر کشورها را نیز با خود همراه سازد.

شگرد جدید واشنگتن با این هدف طراحی شده که صرفنظر از تحریم‌های آمریکا، آندسته از تحریم‌هائی را که توسط سایر کشورها رعایت و اجرا شده، مجدداً احیا کند و حتی ابعاد آنرا تقریباً بدون هیچ‌گونه حد و مرزی تعمیم دهد و با تحمیل یک شرایط ویژه، اجرای آنرا تضمین کند. این یک اقدام آشکار در مسیر «نقض برجام» است که مطابق مفاد برجام و در چارچوب تعهدات 5+1 باید از انجام هرگونه اقدام و اتخاذ هر گونه تصمیمی که به منزله احیای شرایط گذشته باشد، اجتناب می‌شد. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران حق دارد از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود برای جلوگیری از اجرائی شدن «نقض برجام» جلوگیری کند تا از تکرار موارد مشابه نیز اجتناب گردد. واشنگتن مایل است با این تصمیم و اقدام خود واکنش احتمالی ایران و سایر شرکای خود در مذاکرات 5+1 را ارزیابی کند. این بدان معنی است که هرگونه اهمال، سهل‌انگاری و تردید در مورد اصل موضوع و واکنش ایران و سایر کشورهای عضو 5+1، پیامدهای قطعاً ناگواری را به دنبال خواهد داشت. سکوت و بی‌تفاوتی در این مقوله به زیان کشور تمام خواهد شد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: ممکن است این ذهنیت ایجاد شود که برای حفظ برجام، شاید تصمیمات تلافی‌جویانه و توقف اجرای برجام به مصلحت نباشد. اما دقیقاً برای حفظ برجام و دستاوردهای آن لازم است جدی بودن ایران به آمریکا گوشزد شود و مشخص گردد که تعهدات برجام یکطرفه نیست که الزاماتی را صرفاً برای طرف ایرانی فهرست کند ولی نخستین اقدامات سایر طرف‌ها ملازم «نقض برجام» باشد.