البته بخشی از این موضع‌گیری‌ها هم به دلیل سوءتفاهم‌هایی است که وجود دارد و فعالان اصلاح‌طلب هم باید به‌گونه‌ای عمل کنند که سوءظن‌ها و بی‌اعتمادی‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهند!

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که ‌آیا با ردّ صلاحیت گسترده مواجه نخواهیم بود؟ گفته است: حتما این‌طور نخواهد شد، ما با حسن‌نیت برای انجام وظیفه وارد عرصه شده‌ایم، مسئولیت اجتماعی‌مان را انجام می‌دهیم و امیدواریم مسئولان نظارتی هم این رویکرد اصلاح‌طلبان را مثبت ارزیابی کنند و با نگاه موسّعی، تحت‌تأثیر القائات جریان‌های رقیب قرار نگیرند.

 

*اظهارات این فعال اصلاح‌طلب درباره دگراندیش نبودن جریان خاص و مواضع مصلحانه او درباره مقوله صلاحیت‌ها و نقش‌هایی که بر عهده شورای نگهبان است، سخنانی ظاهرالصلاح به نظر می‌رسند.

اما مسئله‌ای که ایجاد تأمل می‌کند آن است که همین فرد، چندی قبل طی اظهاراتی به روزنامه آرمان امروز گفته بود: بهتر است اصلاح‌طلبان را «لیبرال‌های چپ» بنامیم!

اطاعت همچنین مدتی قبل‌تر نیز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای دیگر، خواستار مجازات «اعدام»! برای مفسدان اقتصادی خرد و کلان و تبعیت از مدل چینی در برخورد با مفاسد شده بود.

این فرد که نام وی در لیست نمایندگان مستعفی مجلس ششم دیده می‌شود؛ در بحث صلاحیت‌ها نیز بر خلاف گزاره‌های اشاره شده در گفت‌وگو با شرق؛ زمانی ادبیات متفاوتی را در مصاحبه با یک رسانه به‌کار برد و اظهار کرد: «نفس کلمه صلاحیت و ردّ صلاحیت آبروی کشور و نظام ما را برده است»!

پر واضح است که همین گزاره‌ها و عملکردهای پارادوکسیکال در میانه اردوگاه جریان سیاسی خاص هستند که همواره سبب شده‌اند جامعه نسبت به جریان خاص تصور دگراندیشی! داشته باشد. و طی 14 سال گذشته در هیچ انتخاباتی به آنها رأی ندهد.

و همین رفتارها و مواضع است که جریان خاص را به سمت انواع معارضه با ارکان کلیدی نظام مثل شورای نگهبان سوق می‌دهد.

ضمن اینکه رفتارهایی نظیر فتنه سال 88 و یا حضور زینت‌الوزرای دولت اصلاحات در اجلاس الجنادریه در عربستان سعودی نیز در ترسیم تصور جامعه نسبت به جریان خاص نقشی مهم را ایفا کرده است که فقط با جبران خسارت‌ها، عذرخواهی و اصلاح کژی‌های گفتمانی قابل اصلاح است.

لازم به ذکر است که فرض بر یک تغییر موضع در مقوله‌ای سیاسی نیز؛ این تغییر موضع، ملزومات و روش‌هایی دارد و نمی‌توان به صرف انجام چند مصاحبه، ناگهان خود را از زاویه‌ای به زاویه‌ی دیگر پرتاب کرد و سپس انتظار داشت که افکار عمومی هم این واروی سیاسی را باور کنند.

به تازگی یکی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز که در فتنه 88 حضور خیابانی هم حتی داشته است، طی مصاحبه‌ای ابراز کرده است که هیچیک از روش‌هایی همچون کودتا، شورش، انقلاب و یا مداخلات خارجی بر «انتخابات دموکراتیک» رجحان ندارد و بهتر است که از طریق انتخابات اصلاح انجام دهیم...!