اوایل سال جاری بود که موضوع «ثبت‌نام فله‌ای» توسط رسانه‌های حامی دولت مطرح شد. برخی عوامل فتنه 88 در گفت‌وگوهایی هدفدار بر این موضوع تاکید کردند که برای جلوگیری از تمرکز شورای نگهبان و مختل کردن عملکرد نظارت آن، باید شرایطی فراهم کنند تا حجم انبوهی از کاندیداهای مجلس در دستور بررسی هیات‌های نظارت قرار گیرد! البته همان زمان آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه تهران به این موضوع اشاره و تصریح کرد که شورای نگهبان قانون اساسی با هوشیاری این ترفند سیاسی را مدیریت می‌کند و نمی‌گذارد افراد فاقد صلاحیت وارد خانه ملت شوند.

موضوع ثبت‌نام فله‌ای البته در موعد ثبت‌نام محقق شد و 12 هزار و 123 نفر در سراسر کشور برای کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند. این ثبت‌نام فله‌ای که البته صحنه‌های طنز و تامل‌برانگیز را نیز در فرمانداری‌ها و همچنین ستاد انتخابات کشور در تهران به وجود آورد، با پایان فرآیند بررسی‌ها در هیات‌های اجرایی، تبدیل به «تایید صلاحیت فله‌ای» شد. چراکه در اقدامی عجیب با تصمیم هیات‌های اجرایی، صلاحیت ۱۰هزار و ۹۵۴ نفر از مجموع ۱۲هزار و ۱۲۳ ثبت‌نامی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید و ۸۱۴ نفر نیز در این بررسی‌ها رد شدند. در این میان موضوع تایید صلاحیت فله‌ای در هیات‌های اجرایی در شرایطی است که برخی کاندیداها که به فساد سیاسی و نیز مشکلات امنیتی شهره‌اند در میان تاییدصلاحیت‌ها قرار دارند اما برخی دیگر از داوطلبان که از مدتی قبل هدف تهمت‌های نهادهای دولتی قرار گرفته بودند، رد صلاحیت شدند! موضوع دخالت‌ها و فشارها در روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی زمانی قابل تامل شد که برخی گزارش‌ها از رفتار عجیب فرمانداران در روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی حکایت می‌کند.

به گزارش «وطن امروز» به نقل از یک منبع آگاه، در حالی که روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی براساس قانون باید کاملا محرمانه باشد تا اعضا با فراغ بال و بدون نگرانی از عواقب بررسی‌ها، به اعلام نظر درباره کاندیداها بپردازند، در برخی حوزه‌های انتخابیه، فرمانداران روند بررسی صلاحیت‌ها را در مقابل دوربین‌ها برگزار می‌کنند! از سوی دیگر برخی فرمانداران نیز این فرآیند را «صورتجلسه» کردند! در واقع این اقدامات باعث محدودیت اعضای هیات‌های اجرایی برای بررسی دقیق صلاحیت کاندیداها بوده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است با اعمال برخی فشارها تلاش شده است هیات‌های اجرایی از به کار بردن ابزار «تحقیقات محلی» برای بررسی صلاحیت‌ها محروم شوند! تحقیقات محلی یکی از شیوه‌های بسیار مهم هیات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت کاندیداها است. طی سالیان گذشته همواره هیات‌های اجرایی نسبت به کاربرد بسیار مطلوب تحقیقات محلی برای بررسی صلاحیت‌ها اظهارنظر کرده‌اند.

به اعتقاد هیات‌های اجرایی، «حسن شهرت» یا «سوءشهرت» اگرچه ملاک کافی برای بررسی صلاحیت‌ها نیست اما می‌تواند در درک نهایی از کاندیداها موثر باشد. با این حال اما در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دهم تلاش فراوانی شد تا هیات‌های اجرایی از این مهم محروم شوند.  نکته قابل تامل دیگری که درباره بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی باید به آن اشاره کرد، برخی توصیه‌ها و دخالت‌های عجیب در کار هیات‌های اجرایی در حوزه استعلام از موارد چهارگانه بوده است به گونه‌ای که در برخی حوزه‌ها گزارش شده فشارهای زیادی به هیات‌های اجرایی وارد شده تا به‌عنوان نمونه از گزارش اداره اطلاعات شهرستان درباره برخی کاندیداها چشم‌پوشی شود البته این اعمال فشار به گونه‌ای بوده که درباره صلاحیت اعلام نظر وزارت اطلاعات درباره کاندیداهای یادشده در آن مورد مشخص، تردید‌هایی ایجاد می‌شد!

به هر حال این قبیل گزارشات وقتی با خبر شگفت‌انگیز تایید صلاحیت بیش از 90درصد داوطلبان انتخابات مجلس همراه می‌شود، می‌توان فهم دقیق‌تری نسبت به آنچه رخ داده، داشت.

البته با توجه به بررسی مجدد صلاحیت داوطلبان در هیات نظارت، قطعا نگرانی‌ها کاهش خواهد یافت و با توجه به اظهارات صریح اعضای شورای نگهبان، می‌توان نسبت به بررسی دقیق صلاحیت‌ها امیدوار بود.  جدول فوق، درباره نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداها در کشور است که توسط خبرگزاری تسنیم تهیه شده است.