ایراد نطق و تذکر یکی از اختیاراتی است که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای وکلای ملت در نظر گرفته شده است.

 

براین اساس در هر جلسه رسمى به جز جلسات بررسى لوایح برنامه توسعه، بودجه سالانه و استیضاح یا رأى اعتماد به وزیران، سه ‌‏نفر از نمایندگان مى‌توانند به نوبت و طبق فهرستى که از قبل به قید قرعه توسط هیئت رئیسه مجلس تنظیم شده است، حداکثر به مدت هفت ‌‌‌دقیقه نطق کنند.

 

همچنین دو‏ نفر از نمایندگانى که در آن جلسه نوبت نطق نداشته باشند به جهت مسائل ضروری می‌توانند یک ساعت قبل از شروع جلسه در لوح مخصوص یا دستگاه الکترونیکی ثبت‏‌نام کرده و حداکثر به مدت پنج ‌‌دقیقه نطق کنند.

 

تذکردهندگان جنجالی مجلس

 

معمولا زمان ایراد نطق برای موارد مختلف، متغیر است به طور مثال به منظور استیضاح یک وزیر دو ساعت و براى استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت و همچنین در مورد کلیات هر طرح یا لایحه، ابتدا سخنگوی کمیسیون اصلی حداکثر پنج‌ دقیقه گزارش مى‌‌دهد و پس از آن حداکثر سه‌ نفر مخالف و سه ‌نفر موافق هر کدام حداکثر پنج دقیقه صحبت مى‌کنند.

 

 

اگرچه نمایندگان مجلس می‌توانند براى مواردی همچون دفاع در برابر توهین و تحریف نطق، تذکر آیین‌نامه‌‏اى و یا اخطار قانون اساسى، پیشنهاد انواع رأى در مورد استیضاح و ... هر یک به مدت پنج دقیقه به ایراد نطق بپردازند. اما گاهی اوقات نطق‌ها و تذکرات برخی وکلای ملت با چاشنی جنجال و هیاهو همراه شده و برای مدتی نظم جلسه علنی مجلس را برهم زده و تا مدت‌ها در رسانه‌های مختلف به عنوان اخباری داغ، خودنمایی کرده است.

 

حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، علی مطهری از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل، نمین و نیر، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و چند تن دیگر را می‌توان جزو نمایندگانی دانست که در بسیاری از مواقع با ایراد نطق و یا تذکراتی در صحن علنی، برای چند یا چندین روز توجه رسانه‌ها را به خود معطوف کردند.

 

استفاده ابزاری از تذکرات و نطق‌ها در فیلم‌های تبلیغاتی

 

اکنون با نزدیک شدن به زمان انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی، برخی نطق‌ها و تذکرات ایراد شده توسط برخی وکلای ملت رنگ و بویی انتخاباتی و تبلیغاتی به خود می‌گیرد چنانکه گفته می‌شود برخی نمایندگان با هماهنگی مسئول تبلیغاتی خود، تذکری را در صحن مجلس بیان می‌کنند که برای استفاده در ساخت فیلم تبلیغاتی موثر باشد.

 

چندی پیش آقای "ع.د" که سابقا موسوم به یاران مشایی بوده است و اکنون مسئول هماهنگی و تبلیغاتی یکی از نمایندگان مطرح مجلس است. با حضور در مجلس به همراه یک تصویربردار مشغول ساخت فیلمی تبلیغاتی برای این نماینده بود.

 

وی برای ساخت فیلم تبلیغاتی خود برخی خبرنگاران نیز برای حضور و ارائه نظراتشان نسبت به این نماینده دعوت بعمل آورد اما نکته جالب توجه و تعجب برانگیز زمانی بود که به این آقای نماینده اعلام کرد هر طور شده مطلبی را در قالب تذکر در صحن بیان کند تا در فیلم مورد نظر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

میهمانان پرشور مجلس 

 

و جالب‌تر آنجا که دقایقی بعد تذکر جنجالی نماینده مورد نظر نسبت به یکی دیگر از نمایندگان جنجالی مجلس نهم ایراد شد.

 

شاید این امر تنها یکی از مصداق‌های تذکرات و نطق‌های تبلیغاتی برخی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی باشد. این روزها صحن علنی مجلس شاهد حضور پرشور و گسترده میهمانان نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابیه آن‌هاست، و نیز اکثرا ایراد نطق‌ و تذکرات خود را با حضور این میهمانان هماهنگ می‌کنند. 

 

مسئول روابط عمومی یکی دیگر از نمایندگان در ارتباط با حضور گسترده این میهمانان اعلام کرد که گاهی فیش حقوقی یک نماینده به دلیل صرف ناهار میهمانانش در مجلس منفی می‌شود.

 

انجام تبلیغات برای حضور در مجلس شورای اسلامی حقی قانونی برای کاندیداها و نمایندگان باشد اما این حق نیز براساس ضوابط، اصول و قوانین قابل دسترسی است و تخطی از آن زیبنده امین مردم در مجلس نیست.