بی توجهی دولت به درخواست مجلس برای ارائه بودجه چند دوازدهم/ چالش دولت و مجلس بر سر بودجه

گروه سیاسی-دولت لایحه بودجه را با 43 روز تاخیر در روز یکشنبه 27 دی ماه به مجلس داد که امکان بررسی آن در مجلس، قبل از پایان سال وجود، ندارد.

به گزارش افکارخبر،طبق آئین نامه داخلی مجلس پس از ارائه لایحه بودجه حداقل 40 روز زمان می برد تا بودجه در صحن مجلس مطرح شود.

طبق مواد 187 و 186 آیین نامه داخلی مجلس برنامه زمابندی بررسی لایحه بودجه مشخص شده است.

فرصت ارائه پیشنهادات نمایندگان برای مواد بودجه 10 روز است.

کمیسیون های تخصصی نیز 15 روز برای بررسی لایحه بودجه و بیان پیشنهادات خود زمان نیاز دارند.

با توجه به تعطیلی 2 هفته ای مجلس برای انتخابات دهمین دوره مجلس که در هفتم اسفند برگزار می شود، عملا کار بررسی بودجه در کمیسیونهای تخصصی تا بعد از انتخابات به طول خواهد کشید و بعد از آن بودجه به کمیسیون تلفیق می رود.

طبق آئین نامه داخلی مجلس کمیسیون تلفیق هم 2 هفته فرصت دارد تا لایحه بودجه را بررسی کند و در واقع بودجه عملا در آخر اسفند و روزهای پایانی سال به صحن مجلس می رود.

بنا بر همین دلایل و فرصت اندک جهت بررسی لایحه بودجه، علی لاریجانی رئیس مجلس، باهنر و ابوترابی نواب رئیس و تعداد زیادی از نمایندگان حتی قبل از ارائه لایحه بودجه خواستار ارائه لایحه بودجه دو دوازدهم  بودند تا ابتدای برای ماههای فروردین و اردیبهشت بودجه تصویب شود و بعد، در فروردین کل بودجه بررسی و مصوب شود.

اما حسن روحانی رئیس جمهور و دولت تا کنون به این تقاضای نمایندگان توجهی نکردند و حتی محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مقام توجیه برآمده و تاکید کرد که «بودجه چنددوازدهم به مجلس نمی دهیم».

علی لاریجانی رئیس مجلس که تاخیر زیاد دولت برای ارائه لایحه بودجه را یک تخلف دانسته بود و حتی این تخلف را در همان روز 15 آذر زمان ارائه لایحه بودجه به دولت گوشزد کرده بود، چند بار از رئیس جمهور خواسته بود که بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه کند.

لاریجانی این تقاضا را چه قبل از ارئه بودجه و چه بعد از آن چندین بار مطرح کرد اما تا کنون دولت به این تقاضا توجهی نکرد.

رئیس مجلس حتی در روز یکشنبه 27 دی ماه بلافاصله پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس از سوی روحانی، خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون های تخصصی داده و کمیسیون های تخصصی نیز ۱۵ روز فرصت دارند نظر تخصصی را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند تا بررسی بودجه در فرصت دو هفته در کمیسیون تلفیق انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت لایحه بودجه دو دوازدهم را ارائه کند تا کار دولت و دستگاه ها در فروردین و اردیبهشت سال آینده دچار مشکل نشود، افزود: در ماده ۱۸۸ آیین نامه داخلی مجلس با صراحت آمده که اگر تا تاریخ تعیین شده بودجه تحویل مجلس نشود، دولت موظف است چند دوازدهم ارائه کند.

رئیس مجلس 2 روز بعد یعنی در جلسه روز 29 دی ماه نیز تقاضای خود از دولت را تکرار و تاکید کرد: با توجه فرصت کم بررسی بودجه در مجلس، نیاز به ارائه لایحه دو دوازدهم از سوی دولت است هر چند مجلس علاقمند است که تا پایان سال کار به سرانجام برسد،اما اجرای آیین نامه های داخلی مجلس و زمانبندی بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ ضروری است.

با این درخواست ها و تقاضای مکرر رئیس مجلس از دولت، نمایندگان انتظار داشتند که در جلسات این هفته مجلس دولت لایحه دودوازدهم و یا سه دوازدهم ارائه کند اما خبری نشد.

در جلسات این هفته مجلس هم تعدادی از نمایندگان با ارائه تذکر در صحن مجلس خواستار ارائه لایحه بودجه شدند و حتی محمدرضا باهنر که روز گذشته ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت با تاکید بر اینکه نباید حقوق اساسی نمایندگان نادیده گرفته شود، گفت: نمایندگان 10 روز و کمیسیون های تخصصی 15 روز زمان برای رسیدگی به بودجه نیاز دارند و پیش بینی می شود به هیچ وجه امکان رسیدگی به لوایح بودجه و برنامه ششم در پایان سال 94 وجود ندارد.

وی از دولت خواست هر چه زودتر براساس قانون، لایحه بودجه به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم ارائه شود که انشاءالله از اول فروردین دولت بدون بودجه کار را شروع نکند.

به رغم این تقاضاهای مکرر رئیس و نواب رئیس و نمایندگان مجلس، بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه نشده است.

جالب اینجاست که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با مخالفت ارائه بودجه چند دوازدهم ، توپ را در زمین مجلس انداخت و با فراموشی تاخیر 43 روزه دولت در ارائه لایحه بودجه گفت: بهتر است که کشور را به بودجه چند دوازدهم یا بلاتکلیفی نکشانیم. به نظرم ثبات کشور بر هر تعطیلی لازم تر است.

چالش دولت و مجلس بر سر بودجه که از 15 آذر آغاز شده، در حال بیشتر شدن است و به نظر می رسد در روزهای آینده این چالش بیشتر شود.