اگر برجام ماهیت ایران را تغییر می‌داد، عالی بود!

«آنتونی بلینکن» معاون «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «پی بی اس» آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 5+1 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت: «برای ما، توافق هسته‌ای فقط یک توافق هسته‌ای است. قرار نیست، ماهیت ایران را تغییر دهد. اگر می‌توانست چنین کاری کند (ماهیت ایران را تغییر دهد) شگفت‌آور و عالی بود اما ما به این دلیل توافق نکردیم. ما توافق کردیم زیرا تا حد زیادی در راستای منافع امنیتی‌مان بود که اطمینان حاصل کنیم که آنها (ایران) نمی‌تواند در هر زمان از آینده قابل پیش‌بینی، سلاح هسته‌ای تولید کند».

وی  با اشاره به برنامه موشکی ایران، مدعی شد که از زمان امضای برجام، برخی از رفتارهای بد ایران افزایش یافته است و گفت: « در اینجا چیزهایی وجود دارد که در حال رخ دادن است، بعنوان مثال ما شاهد آزمایش‌های بیشتر موشک‌ بالستیک بودیم که اقداماتی علیه آن از جمله اقدام از طریق سازمان ملل صورت دادیم».

‌با اینحال طبق فرمان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، «واضح و روشن است که برنامه موشکی ایران به هیچ عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) یا همان توافق هسته‌ای نیست و مقامات آمریکایی نیز این مسئله را تصریح کرده‌اند. همانطور که به صورت مداوم اعلام شده است، تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد و بنابراین توسعه و تولید موشک‌های بالستیک که هرگز با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند، با قدرت و محکم بعنوان یک ابزار مهم و متعارف برای دفاع از این کشور، ادامه می‌یابد».

بلینکن تصریح کرد: « ما همچنین شاهدیم که آنها (ایران) از فعالیت‌هایی حمایت می‌کند و در برخی موارد حتی وارد برخی فعالیت‌هایی می‌شود که ما به شدت خواه در یمن، سوریه یا مکان‌های دیگر باشد، با آن مخالفیم».

وی سپس به برخی منتقدان برجام در ایران اشاره کرد و مدعی شد: « اما یکی از چیزهایی که در جریان است این است که شما یک عنصر بسیار قدرتمند تندرو در ایران دارید که مخالف این توافق هسته‌ای بودند و همچنان تلاش می‌کنند تا در این مسیر مانع‌تراشی کنند.»

بلینکن منتقدان برجان در ایران را اینگونه توصیف کرد: «آنها این توافق را یک اسب تروجان می‌بینند که خطر آلوده کردن و در نهایت تخریب ایده انقلاب ایران را به همراه دارد».

معاون کری که تلاش می‌کرد، مذاکره‌کنندگان ایران را جدا از منتقدان برجام در ایران بداند، گفت: « ایرانی‌هایی که با آنها تعامل کردیم، تنها بخشی از سیستم هستند و عناصر عملگرا هستند. این به مفهوم آن نیست که آنها ما را دوست دارند یا لزوماً می‌خواهند به ما نزدیک باشند. به این مفهوم است که آنها آینده ایران و منافع ایران را در تعامل بیشتر به صورت عملی با باقی جهان می‌بینند».