حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنرانی اخیر خود در جمع مردم یزد رونق اقتصادی را از جمله برنامه‌های دولت در سال آینده معرفی کرد و بیان داشت: «در دولت یازدهم یک‌میلیون و 179 هزار شغل در کشور اضافه‌شده، این در حالی است که در دولت گذشته هیچ‌گونه اشتغالی برای جوانان کشور ایجاد نشد.»

موضوع ایجاد اشتغال در شرایط رکود اقتصادی از جمله مباحثی است که مورد سئوال مردم و کارشناسان اقتصادی است. به هر جهت ایجاد اشتغال در سطح یک میلیون و 179 هزار شغل اثر بسیار مثبتی در اقتصاد خواهد گذاشت و باعث تولید و خدمات و متعاقب آن رونق اقتصادی و همچنین کاهش رکود می‌شود که بایستی در بازار این موضوع خود را نشان دهد.

اما در خصوص ایجاد اشتغال توسط دولت محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز مباحثی را مطرح کرده است.

نهاوندیان که با سالنامه اعتماد گفتگو کرده با بیان ایجاد اشتغال توسط دولت یازدهم گفت: دولت یک رویکرد منطقی در نظر گرفت که در سال اول طرح‌های بالای 85 درصد را زودتر محقق کند به این ترتیب توانست مقداری شغل ایجاد کند،‌ اینکه می‌بینید پس از این همه سال میزان تراز شغلی مثبت شده است، نه فقط شغل ایجاد شده باشد، ( باید متوجه بود که آیا همزمان با ایجاد شغل هم کاهش می‌ِیابد) خالص این قضیه مهم است برای نخستین بار خالص شغل پایین آمده است.

وی در پاسخ به این سئوال که «پس چرا نرخ بیکاری کاهش پیدا نکرده است؟» می‌گوید:‌ « به دلیل اینکه نرخ مشارکت بالا رفته است. یکی از آثار بالا رفتن امید در جامعه این است که جویندگان کار هم بیشتر می‌شوند. اتفاقی که در نرخ مشارکت نیروی آماده به کار اقتصادی رخ داده تابع اقتصادی میزان امید در جامعه است. وقتی کسی ناامید شد اصلا دنبال کار نمی‌رود این اتفاقات مبارک بود که رخ داد با وجود مشکلاتی که بود.»