روحانی به فکر برنجکاران تایلندی است یا ایرانی؟!

گروه سیاسی- سالانه حدود سه میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن آن در داخل تولید و کمتر از 800 هزار تن نیاز به واردات است.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس سیاست های اعمال شده در سالهای گذشته، دولت موظف است در فصل برداشت و فروش برنج از سوی کشاورزان که معمولا از مرداد تا آذر ماه است، از واردات برنج جلوگیری کند.

در همین زمینه علی اکبر مهر فرد قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در بیستم اردیبهشت امسال اعلام کرد که واردات برنج تا تیر ماه آزاد است و بعد از آن با شروع فصل برداشت تا آذر ماه واردات ممنوع خواهد بود.

اما آنچه در این میان اهمیت دارد، سیاست یک بام و 2 هوای دولت است.

حسن روحانی یکشنبه گذشته به تایلند سفر کرد. سوغات این سفر برای کشاورزان شمالی واردات 700 هزار تن برنج است. رقمی که سخنگوی دولت تایلند آنرا رسانه ای کرد.

در حالی دولت تصمیم دارد تا 700 هزار تن برنج از تایلند وارد کند که بر اساس آمار ارائه شده از گمرگ کشور در پنج ماه نخست حدود 600 هزار تن برنج از هند، پاکستان، اروگوئه، آرژانتین وارد کشور شده است.

رئیس جمهور بجای آنکه به فکر حمات از کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی باشد به فکر کشاورزان تایلندی و برنج های باد کرده آنهاست.

اگر تا سال گذشته از هیچ کشوری برنج وارد کشور نشود و فقط همین 700 هزار تن از تایلند وارد شود باز دولت 500 هزار تن برنج اضافی وارد کشور کرده است. ضمن اینکه واردات از کشورهای دیگر غیر از تایلند ادامه می یابد و به غیر از واردات از مبادی رسمی، باید برنج قاچاق هم به این مجموعه اضافه کرد. قاچاقی به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج 30 تا 35 درصد برنج مصرفی را شامل می شود.

این حجم واردات برنج در حالی به کشور صورت می گیرد که هر سال بیش از یک میلیون تن بیشتر از نیاز کشور، واردات صورت می گیرد.

کشاورزان و نمایندگان مجلس بارها در این زمینه به مسئولین امر تذکر داده اما هیچ توجهی صورت نگرفته و قطار واردات همچنان بر ریل حرکت می کند.

برنج های خارجی در حالی وارد کشور می شود که نه تنها از کیفیت پائینی برخوردارند بلکه سلامت آنها نیز مورد تائید نیست و حتی برخی معتقدند که این برنج ها سرطانزاست.


علیرضا تهرانی