یارانه مطبوعات نجومی بگیری و گاف جهانی هم بدی نوبر است!

روزنامه محلی خبر جنوب چهارشنبه هفته گذشته، یعنی فردای روز رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در اقدامی عجیب هیلاری کلینتون را پیروز انتخابات دانست و با تیتر «کلینتون نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا شد» به استقبال ریاست‌جمهوری کلینتون رفت! این اقدام غیرحرفه‌ای روزنامه خبر جنوب، چند ساعت بعد و با اعلام پیروزی دونالد ترامپ، تبدیل به یکی از سوژه‌های طنز در رسانه‌ها و افکار عمومی شد.

حالا یک نشریه آمریکایی این اقدام روزنامه خبر جنوب را سوژه طنز قرار داده است. نشریه آبزرور در گزارشی نوشت: «کلینتون ترامپ را شکست داد! خب مثل اینکه از نظر یک روزنامه ایرانی چنین بوده است».

این نشریه آمریکایی در ادامه این گزارش نوشت: «در حالی که قطعا بسیاری از روزنامه‌ها از نتیجه انتخابات روز سه‌شنبه(آمریکا) ناراحت و نگران شدند، حداقل یک روزنامه پیدا شد که این نتیجه را انکار کند. «خبر جنوب» در شیراز ایران در صفحه اول خود گزارشی از قبل آماده شده را درباره نتیجه مورد انتظار انتخابات منتشر کرد».

این گزارش تمسخرآمیز نشریه آمریکایی در حالی است که غیر از نشریه دسته‌چندم خبر جنوب، برخی نشریات چاپ تهران مثل روزنامه شرق نیز تیتر فاجعه‌باری در پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا منتشر کردند که در صورت اطلاع نشریه آمریکایی از گاف تاریخی روزنامه شرق، قطعا میزان بار طنز و تمسخر رسانه‌های ایرانی در گزارش این روزنامه آمریکایی بیشتر می‌شد. البته گزارش روزنامه آمریکایی درحالی است که در ایران رسانه‌های معتبر فراوانی بوده و هستند که رفتاری حرفه‌ای در قبال نتیجه انتخابات آمریکا نشان دادند.

با این حال اکنون روزنامه خبر جنوب، بهانه تحقیر رسانه‌های ایرانی شده است. نام این روزنامه محلی البته پیش از این نیز به دلیل برخورداری از رانت میلیاردی یارانه مطبوعات بر سر زبان‌ها افتاده بود. روزنامه خبر جنوب وابسته به موسسه «توسعه مکتب خبر ایرانیان» است.

موسسه‌ای که در آگهی رسمی تاسیس آن، نام حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره درج شده است. از همین رو این روزنامه به حسین انتظامی منتسب شده است. این خطوط و ارتباطات اما در ماجرای پرداخت یارانه نقدی مطبوعات انتقادات فراوانی را به همراه داشت. ماجرا از این قرار است که روزنامه محلی و دسته‌چندم خبر جنوب (که وضعیت آن در همین ماجرای گاف پیروزی کلینتون مشهود است) جزو معدود روزنامه‌هایی است که بیشترین یارانه مطبوعاتی را از حسین انتظامی دریافت کرده‌اند!

«وطن‌امروز» پیش از این در گزارشی نوشت این روزنامه در سال 1392، در یک نوبت 634 میلیون تومان یارانه مطبوعاتی دریافت کرده است. خبرجنوب در 3 ماهه اول سال 1393 نیز 480 میلیون تومان یارانه دریافت کرده است. سال 94 نیز این روزنامه منسوب به حسین انتظامی، یک میلیارد و 518 میلیون تومان «یارانه مستقیم، یارانه بیمه، یارانه طرح اشتراک و آگهی‌های دولتی» دریافت کرده است! البته این تنها بخشی از پول‌های کلانی است که خبرجنوب از طریق معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دریافت کرده است. 

این وضعیت البته با اعتراض نمایندگان مجلس نیز همراه شده بود و برخی نمایندگان نسبت به برخی رانت‌ها در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انتقاداتی مطرح کرده بودند. با این حال اما نه‌تنها به این مسائل رسیدگی نشد بلکه بنا به دلایلی که تقریبا همه از آن باخبرند، حسین انتظامی توانسته است به عنوان نماینده مدیران مسؤول مطبوعات و خبرگزاری‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب شود! به هر حال سوگلی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و روزنامه‌ای که ده‌ها برابر یک روزنامه معتبر یارانه مطبوعاتی دریافت می‌کند، اکنون به خاطر نداشتن بینش و ادراک رسانه‌ای طبیعی، موجب تمسخر جامعه رسانه‌ای کشور شده است. شاید حالا بتوان حدس زد که ملاک دریافت یارانه مطبوعات در وزارت ارشاد دولت حسن روحانی چیست!