ترامپ می‌تواند بدون پاره کردن توافق به ایران فشار بیاورد

 پایگاه خبری «بلومبرگ» در یادداشت سرمقاله روز دوشنبه خود به بررسی اقداماتی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا می‌تواند علیه توافق هسته‌ای ایران انجام دهد پرداخته و پیشنهاد می‌دهد که ترامپ می‌تواند بدون پاره کردن توافق، به ایران فشار بیاورد.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه بهتر است ترامپ در برابر شعار انتخاباتی خود برای ازبین بردن توافق هسته‌ای «فاجعه‌بار» با ایران مقاومت کند، آمده است که ترامپ باید با فشارهای سیاسی و دیپلماسی ایران را مجبور کند به توافق پایبند بماند. تمدید تحریم‌های ایران از سوی کنگره به او کمک کرده و کار او را برای فشار آوردن به ایران آسان‌تر می‌کند.

بلومبرگ با درخواست اینکه ترامپ نباید به سیاست چشم‌پوشی از نقض‌های توافق توسط ایران مانند تولید بیش‌ازحد آب سنگین، ادامه بدهد؛ نوشت: ترامپ باید شفاف بگوید کوچکترین نقض‌ها را نیز تحمل نخواهد کرد. او باید پیش 5 کشور دیگر که توافق را امضا کردند رفته و برای یک واکنش فرامرزی (به ایران) مانند برگرداندن برخی تحریم‌ها علیه شرکت‌های خاصی در ایران، با آنها مذاکره کند. حتی اگر آنها نیز درنگ کنند آمریکا می‌تواند یک‌جانبه تحریم‌های بیشتری اعمال کند.

این پایگاه خبری آمریکایی ادامه داد: در طولانی مدت، 6 کشور (گروه 5+1) باید تلاش کنند تا برای تغییر توافق هسته‌ای و توافقات جانبی آن دوباره مذاکره کنند. شاید ایران نیز به آمدن پای میز مذاکره مشتاق باشد زیرا معتقد است با تحریم‌های دیگر آمریکا هنوز استفاده از دلار برایش میسر نشده و چیزی زیادی از 100 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده‌اش نیز آزاد نگردیده است.

بلومبرگ در پایان توصیه‌هایی را نیز برای اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌هایی ورای توافق هسته‌ای داشته و تاکید می‌کند: ترامپ باید بخاطر آزمایش موشک‌های بالستیک به ایران فشار بیاورد. او باید سیاست اوباما در مسلح کردن عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را ادامه دهد.

پایان دادن به توافق از سوی ترامپ می‌تواند بسیاری از حامیانش را شاد کند اما این خوشحالی زودگذر خواهد بود. او باید با ایفای نقش طولانی مدت‌تری به منافع آمریکا خدمت کند.