ضرورت تهیه گزارش ملی از حادثه پلاسکو

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ارائه گزارش کمیسیون‌های مختلف، وزیر کشور و شهرداری پیرامون حادثه پلاسکو در صحن علنی امروز چهارشنبه 13 بهمن ماه ضمن تشکر از آنها به دلیل این گزارشات گفت: حادثه پلاسکو بسیار دردناک بود و حدود 10 روز اذهان عمومی را درگیر کرده و روحیه جامعه را کاملا جریحه‌دار کرده است.

وی تصریح کرد: گزارش این دوستان نشان داد که باید به چه ابعادی در این حادثه توجه کرد.

لاریجانی ضمن تشکر از زحمات آتش‌نشانی، بخش‌های مختلف شهرداری و وزارت بهداشت و درمان که طی ساعات اولیه حادثه به این موضوع رسیدگی کردند، بیان داشت: در ابتدای حادثه پلاسکو به دلیل مترقبه بودن یک سردرگمی و نگرانی بسیاری را به وجود آورد و همه برای پیگیری این موضوع شتافتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند همه برای کمک و حل مشکل بشتابید، همگان این رویکرد را دنبال کردند و شهردار تهران نیز از ساعات اولیه در محل حاضر بود و براساس پیگیری‌های بنده تا روز آخر آنجا حضور داشت.

وی بیان داشت: وزیر کشور، شهردار تهران و دولت باید توجه کنند این حادثه را تنها در یک شهر یا خیابان نبینند، این یک حادثه ملی که باید در اشل ملی به آن نگاه کرده و گزارشی ملی تهیه شود تا دیگران نتوانند سوء استفاده کنند.

لاریجانی ادامه داد: شاهد سوء استفاده رسانه‌های بیگانه از این حادثه بوده‌ایم لذا اگر گزارش پیرامون حادثه پلاسکو ملی باشد دیگر کسی نمی‌تواند از آن تخطی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اکنون کمیته‌ای را برای بررسی این حادثه تشکیل داده و کمیسیون عمران هم به همراه تعدادی دیگر از کمیسیون‌ها مشغول تهیه گزارشاتی هستند که باید چند نکته و محور را در این رابطه مورد نظر داشته باشند.

وی اظهار داشت: ابتدا اینکه باید بررسی شود در وهله اول چرا این حادثه رخ داده و چه سهل انگاری در این میان انجام شده است، اگر مربوط به برخی وزارتخانه‌ها یا ضابط‌ های قضایی است باید پیگیری شود، اگر اشخاصی که ضابط قانونی هستند انجام وظیفه نمی‌کنند باید شناسایی شوند.

لاریجانی اذعان داشت: موضوع دیگر اینکه آیا در حادثه پلاسکو مغازه دارها نیز مقصر بوده‌اند یا خیر؟ چرا این حجم از منسوجات در آنجا وجود داشته و در این میان آموزش‌هایی به کسبه داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چه بخش‌هایی تساهل داشتند که باید پیگیری شود، نگرانی ما برای آینده است زیرا در خیابان جمهوری چندین ساختمان شبیه پلاسکو وجود دارد که باید بررسی شود آیا استاندارد ایمنی برای آنها است و مجری آن مشخص است؟ قالیباف به عنوان مسئول بحران اعلام کند در کجاها مسئولیت ندارد تا مجلس بداند و یا اینکه در کدام قسمت‌ها دارای مسئولیتند.

 

لاریجانی اظهار داشت: نگاه ما باید به آینده و برای پیشگیری از چنین حادثه‌هایی باشد و از کمیسیون عمران می‌خواهم با استفاده از گزارش شهرداری، کمیته دولت، وزارت کشور و با همکاری دیگر کمیسیون‌های مربوطه گزارشی را طی ماه آینده به مجلس ارائه کنند تا اشکالات قانونی یا نظارتی رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این یک پدیده‌ای است که باید در اشل ملی بررسی شده و نباید آن را ساده گرفت.

وی بنده از کمیسیون تلفیق بودجه خواسته‌ام برای آتش‌نشانی 100 میلیارد بودجه قرار دهد البته علاوه بر بودجه‌ای که شهرداری برای آنها تنظیم می‌کند زیرا ما تجهیزات برای ارتفاعات کم داریم و باید این موضوع در سطح تهران فراهم شود.

وی تأکید کرد: شهر تهران به دلیل تراکم سطح وسیعی دارد، برج‌هایی در این شهر ساخته می‌شود که استاندارد نیست البته ما مخالف ساخت آن نیستیم اما باید استاندارد بوده و دسترسی برایش فراهم شود.

لاریجانی گفت: برج‌های وسیعی در خیابان‌های تنگ تهران ساخته می‌شود که این‌ها در آینده با وجود مشکل زلزله و آتش‌سوزی مشکل‌ساز خواهد بود و شورای شهر و شهرداری باید به این مسئله توجه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأ‌کید کرد: شاید نیاز باشد در قسمت‌هایی برج ساخته شود اما باید استاندارد در ساخت آن مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توجه به ساخت فرسوده از سوی شهرداری خبر خوبی بوده و ما از آن استقبال می‌کنیم و این امر باید در تمامی شهرها مورد توجه قرار گرفته و مجلس نیز از آن حمایت می‌کند.