عصبانیت شدید آقای معاون اول از مجلس

روزنامه جوان نوشت: کوتاهی دولت تدبیر و امید در تدوین یک لایحه جامع و کامل برای برنامه ششم موجب شد تا زحمت تهیه برنامه گردن مجلس بیفتد، حال معاون اول حسن روحانی مدعی است برنامه تهیه شده توسط مجلس کشور را دچار مشکل می‌کند و چند روز قبل نیز رئیس‌جمهور از افزایش سهم صندوق توسعه ملی به 30 درصد از درآمدهای نفتی انتقاد کرد، در مقابل مجلس هم مدعی است که کشور را نمی‌توان بدون برنامه اداره کرد.    

سال گذشته لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما درگیری‌های انتخاباتی نمایندگان مانع از بررسی این لایحه در موعد مقرر گردید و همین امر منجر به بازپس دادن لایحه به دولت شد تا در فرصتی بهتر، مشکلات موجود در آن مورد رسیدگی قرار گیرد. پس از آن بود که لایحه برنامه ششم توسعه مجدداً به مجلس ارائه شد اما نمایندگان از اختلاف جدی خود با دولت بر سر نحوه بررسی این لایحه خبرداده و اعلام کردند لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده است، لایحه برنامه نیست، بلکه لایحه برخی احکام است.

دولت نیز اعلام کرد لایحه برنامه را به چند بخش تقسیم کرده است که بخشی از آن نیازی به تصویب در مجلس ندارد و بخشی از آن احکامی است که باید در مجلس به تصویب برسد. با شدت گرفتن اختلافات دولت و مجلس به دستور رهبری نمایندگان مجلس احکام برنامه ششم توسعه را تدوین و به تصویب رساندند. اکنون دولت همچنان به لایحه برنامه ششم مجلس انتقاد دارد و معتقد است این برنامه هیچ مشکلی از کشور را برطرف نمی‌کند. پیش از این خبرهایی مبنی بر اینکه دولت یازدهم اعتقادی به تصویب برنامه پنج‌ساله در مجلس ندارد، از سوی برخی نمایندگان مجلس اعلام شده بود.

در این خصوص اسحاق جهانگیری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با انتقاد از احکام برنامه ششم درخصوص حواشی پیش‌آمده برای برنامه ششم توسعه و اختلاف نظر دولت و مجلس در این باره گفت: این را بگویم این برنامه واقعاً گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نیست. برنامه‌های پنجم، چهارم و سوم برنامه‌هایی است که خود دولت آن را به مجلس برد و تصویب شد و دولت نیز خودش مدعی اجرای آن برنامه بود اما الان ببینید چند درصد آن برنامه‌ها اجرایی شد؟

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌برنامه‌ای که می‌خواهیم تدوین کنیم باید مشخص کند که کشور در پنج سال آینده به کجا می‌خواهد برسد.  الان از هر نماینده‌ای در مجلس به‌خصوص کسانی که در نگارش آن دخیل بودند سؤال کنید که در پنج سال آینده قرار است ایران به چه نقطه‌ای برسد، نمی‌داند.

جهانگیری گفت:‌ما قبول کردیم که با مجلس شورای اسلامی درخصوص برنامه ششم توسعه همراهی کنیم تا برنامه به‌گونه‌‌ای تدوین شود که برای دولت قابل قبول باشد، به همین دلیل 34 ماده ارائه کردیم اما الان ببینید که تبدیل به 140 ماده شده است.

 جهانگیری با تأکید براینکه برنامه ششم مصوب مجلس گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نیست، مهم‌ترین چالش کشور را بیکاری دانست و افزود: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی کار در جامعه اضافه می‌شود که عمده آنها افراد فارغ التحصیل جامعه هستند و اقتصاد ایران در بهترین حالت، سالانه توانایی جذب 600 هزار متقاضی کار را دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سال 75، 14 میلیون و 600 هزار نفر در کشور شاغل بودند که این تعداد در سال 84 به 20 میلیون و 600 هزار نفر رسید و در سال 91 هم همین تعداد بود. وی با بیان اینکه دولت یازدهم سالانه 700 هزار شغل جدید ایجاد کرده است، گفت: این بدان معناست که در این مدت هم سالانه 500 هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده است. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: برای رفع معضل بیکاری، هیچ راهی جز افزایش سرمایه‌گذاری و تولید نداریم.

  فساد داستان مفصلی دارد

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید به اینکه باید روح اقتصاد مقاومتی بر تمامی امور کشور جاری باشد، افزود: مسئله مبارزه با فساد یکی از گلوگاه‌های پیش روی توسعه اقتصادی است، باید جلوی آن را بگیریم و مسئله فساد در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست. در ایجاد سامانه‌های مختلفی که می‌تواند در مقابله با فساد نقش داشته باشد تصمیمات خوبی گرفتیم از جمله گمرک که ورود و خروج کالا در آن اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: قانون شفاف‌سازی اطلاعات و اطلاع‌رسانی تدوین، تصویب و ابلاغ شده است و دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهند و اخیراً وزارت ارشاد نیز به این مهم مبادرت کرده است.

جهانگیری افزود: فساد داستان مفصلی دارد و من رئیس ستاد مبارزه با مفاسد هم هستم و آخرین جلسه ما یک ماه پیش بود. ابلاغ‌های رهبری که در این زمینه صادر شده در سال 82 بوده که خطاب به سران سه قوه اعلام شد و آقایان در جلساتی به معاونان خود شرکت در جلسه را واگذار کردند.  معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در سال 95 روی قاچاق و مبارزه با آن تمرکز ویژه‌ای داشتیم. اعلام کردیم کالای قاچاق باید حتماً منهدم شود و این کار انجام شد. قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسید و امسال دوستان اعلام کردند از این رقم نیز 20 درصد کاهش یافته است. کالاهایی که وارد کشور می‌شود از نظر برخی قاچاق محسوب می‌شود اما از نظر گمرک قاچاق نیست. ورود کالا از منطقه آزاد قاچاق تلقی نمی‌شود. ته‌لنج از سوی گمرک قاچاق محسوب نمی‌شود و طبقات ضعیف زندگی خود را بر این اساس شکل داده‌اند.

وی درباره واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی گفت: این واحدها ممکن است با کوچکترین حرکتی بایستند یا به حرکت درآیند. بیش از 90 درصد واحدهای کشور از این نوع واحدها هستند، اقتصاد دنیا به این واحدها وابسته و مشکلات آنها معمولاً تکراری است. واحدهای کوچک گاه به جایی می‌رسند که محصولاتشان خریدار ندارد. ما برای اینکه منابع کشور هدر نرود درعین تشکیل ستادهای استانی اعلام کردیم به واحدهایی که بازار دارند، تسهیلات دهند.

جهانگیری ادامه داد: 5 هزار و 400 واحد صنعتی نیمه‌تمام که بالای 60 درصد پیشرفت خصوصی داشتند شناسایی شد و تاکنون 4هزار و 977 واحد با 76هزار شغل راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه مشکلات بانکی کشور را مورد توجه قرار داد و گفت:‌بخشی از منابع بانک‌ها در جاهای مختلف حبس شده است. بخشی در دولت و بخشی در طرح‌هایی است که اقتصادی نبوده و برخی در معوق شدن اعتبارات است. حدود 100هزار میلیارد به شرکت‌های خصوصی وام داده شده و نتوانستند پرداخت کنند. افرادی بودند که خوشنام بودند و رکود اقتصادی مانع از بازگشت این هزینه‌ها شد و باید به اینها کمک کنیم که به چرخه اقتصاد برگردند اما عده‌ای از همان ابتدا برای بازنگرداندن وام گرفتند و باید این افراد پول‌ها را بازگردانند.  

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در دولت قبل در آن دوره نظام بانکی شده بود قلک دولت. مگر پول بانک پول دولت است؟ در آن دوره رئیس‌جمهور در سفر استانی می‌گفت «فلان میلیارد تومان از پول بانک پرداخت می‌کنم» آخر، مگر پول بانک پول رئیس‌جمهور یا دولت است؟ پول بانک پول ملت است که سپرده‌هایشان را در آنجا گذاشتند و الان می‌بینند که نمی‌توانند آن سپرده‌ها را بگیرند و حالا در جاهای مختلف تجمع می‌کنند «پول ما چه شد؟»

جهانگیری افزود: پس از آغاز به کار دولت یازدهم دستوری را آقای دکتر روحانی دادند که بنده به‌اتفاق وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه کنیم که این طرح تهیه شده و 10 برنامه مختلف در ارتباط با اصلاح نظام بانکی در آن تعبیه شده و انواع و اقسام کارها باید در این ارتباط انجام گیرد.

 

  سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم: آقای جهانگیری واضح نقد کند تا جواب دهیم

همچنین روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم در واکنش به هجمه جهانگیری به مجلس و برنامه ششم گفت: این دولت برای اولین بار به مجلس برنامه نداد و زحمتش گردن مجلس افتاد. کشور را که بدون برنامه نمی‌توان اداره کرد. آقای جهانگیری نقد خود را واضح بیان کند تا  جواب دهیم.

محمد خدابخشی  در واکنش به انتقاد شدید جهانگیری از برنامه ششم و اظهارات وی مبنی بر اینکه «مجلس کشور را دچار مشکل می‌کند» گفت: اولین بار بود که دولت به جای ارائه برنامه به مجلس، لایحه‌ای داد که شامل احکامی کلی بود. برنامه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه نشد.

 سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «‌کشور نمی‌تواند بدون برنامه باشد» افزود: در راستای فرمایشات رهبر انقلاب برای اولین بار مجلس با استفاده از نظرات کارشناسان و مرکز پژوهش‌های مجلس با حدود شش ماه زحمت فراوان این برنامه را تهیه کرد.

خدابخشی با بیان اینکه مجلس به جای دولت با مشورت و تعامل با سازمان برنامه و بودجه کشور برنامه نوشت، گفت: برنامه ششم برای بخش‌های مختلف حرف‌های مشخصی دارد، دولت محورهای اصلی و راهبردی کشور را در احکام خود فراموش کرده بود.  وی با بیان اینکه مواردی که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، گفت:برنامه ششمی که نوشتیم، یک برنامه کاملاً مردمی و یک برنامه نظارت‌پذیر و بر اساس نیاز کشور تدوین شده است. وظیفه‌ای که بر دوش دولت بود، به ناچار بر گردن مجلس افتاد. وظیفه کمیسیون تلفیق بررسی برنامه بود نه تدوین برنامه. کدام موارد از برنامه مورد نقد آقای جهانگیری است بیان کنند تا درباره آن صحبت کنیم.  خدابخشی درباره مغایرت‌های بودجه 96 با مصوبات برنامه ششم توسعه گفت: برخی موارد باید در بودجه سنواتی لحاظ شود، چراکه در برنامه ششم وجود دارد اما این موضوع در بودجه لحاظ نشده است. مجلس در حال تلاش است که مغایرت‌های بودجه 96 با مصوبات برنامه ششم را کاهش دهد. برخی موارد در برنامه ششم لحاظ شده بود که دولت باید در بودجه لحاظ می‌کرد اما مورد توجه قرار نگرفته است.