مهمترین مشکل امروز کشور فروش نفت خام است

حمیدرضا حاجی‌بابایی در نشست 600 نفره اقشار جبهه مردمی نیروهای انقلاب با کاندیدای این جبهه که عصر امروز دوشنبه 14 فروردین ماه برگزار شد، اظهار داشت: حرکت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بر اساس مبانی انقلاب اسلامی و آسیب‌ها و مشکلاتی که در کشور ایجاد شده بود آغاز شده است و جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصمیم گرفته تا بایک حرکت قدرتمند ملی به وضع موجود نه بگوید.

 

وی ادامه داد: عملکرد غیر موفقی که برخی از رقبا و دوستان داشته‌اند فرصت مغتنمی را پیش روی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار داده است.

 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مهمترین عنصری که می‌توان از آن به عنوان تهدید نام برد بخش اقتصادی کشور است، متذکر شد: در سالهای گذشته یکی از چالش‌های جدی سیاست‌مداران کشور نوع نگاه آنان به قانون گذاری و رفع مشکلات بوده است.

 

حاجی‌بابایی با بیان اینکه آنچه پیش روی ما در اقتصاد است شامل 80 بند سیاست کلی برنامه ششم و 24 بند سیاست اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: بر اساس نیاز کشور ما طی چند ماه تلاش کردیم تا نیازهای کشور را در قالب 22 اولویت و یا درد اجتماعی تقسیم بندی کنیم. موضوعاتی چون رونق اقتصادی برای رفع رکود، اشتغال، سرمایه‌گذاری، بهره‌وری، بهبود محیط کسب و کار، رقابت در سرمایه‌گذاری و مشتری مداری از جمله مباحثی است که برای حل مشکلات اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس این کار کارشناسی در طول برنامه ششم هر سال باید 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود، اظهار داشت: این سرمایه‌گذاری برای آن است که بتوانیم در مسیر رشد 8 درصد مبتنی بر تولید و اشتغال حرکت کنیم نه آنکه رشد کشور مبتنی بر فروش نفت خام مثل شرایط کنونی باشد.

 

حاجی بابایی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری 12.6 درصد پیش‌بینی شده است و قرار است که هر سال 0.8 آن کاهش یابد گفت: برای رسیدن به این مهم باید میزان افراد جویای شغل را نیز در نظر بگیریم که طبق بررسی‌ها هر ساله یک میلیون و 200 هزار نفر جویای شغل به بیکاران اضافه می‌شوند یعنی باید در سال 2 میلیون شغل ایجاد شود تا نرخ بیکاری در پایان سال 1400 به 8.6 درصد برسد.

 

وی تصریح کرد: در این برنامه کشاورزی به عنوان توسعه پایدار تعریف شده و انرژی هم مورد توجه قرار گرفته است چرا که مهمترین مشکل امروز کشور فروش نفت خام است.

 

وزیر سابق آموزش و پرورش در رابطه با برنامه‌هایش در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: در این زمینه مهمترین عنصری که باید به کار گرفته شود، علم و فناوری است چرا که فاصله زیادی بین تولید علم و به کارگیری آن علم در کشور وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: تمام امکانات کشور باید به کار گرفته شود تا جامعه ما به سمت بهداشت عمومی و درمان با کمترین هزینه شخصی برود و باید همسان‌سازی بیمه‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

 

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نظارت، شفاف‌سازی و عدالت اجتماعی از دیگر مشکلات اساسی کشور است اظهار داشت: 6 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند و 4 میلیون نفر هم پشت خط این افراد با میانگین 80 هزارتومان در ماه زندگی می‌کنند که باید برای ایجاد اشتغال آن‌ها فکری شود.

 وی بیان داشت: باید هر چه سریع‌تر وضعیت وخیم و برده‌داری جدید ریشه‌کن شود چرا که بسیاری از کارگران و کارمندان ما به صورت روزمزد، قراردادی و شرکتی کار می‌کنند و باید این نگاه لیبرالی و استفاده ابزاری از کارکنان برداشته شود. 
 

 

 

حاجی بابایی با تأکید بر لزوم مبارزه با اشرافی‌گری تأکید کرد: انقلابی‌گری می‌گوید که اشرافی گری تنها کار رقیب نیست و بعضا زیر صندلی‌هایمان هم نفوذ کرده است. نمی‌شود در یک زمان هم قدرت داشت و هم در همان زمان به دنبال ثروت بود در واقع نباید در جایگاه مسئولیت نظام از رانت برای رسیدن ثروت استفاده کرد.

 

این نامزد جبهه مردمی نیروهای انقلاب در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه‌اش در زمینه کارگری و بهبود شرایط کارگران ابراز داشت: متأسفانه 60 درصد کارگاه‌های ما یا تعطیل یا در شرف تعطیلی هستند که عامل اصلی آن نقدینگی است.

 

وی با اشاره به اینکه امروز نقدینگی کشور هزار و 250 ، هزار میلیارد تومان است متذکر شد: علاوه بر این باید بدهی سنگین دولت به سازمان تأمین اجتماعی را در نظر گرفت.

 

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه بنده به شدت مخالفم که معلمان را به صورت قراردادی، حق‌التدریس و شرکتی به کار بگیریم اظهار داشت: در زمان نظارت بنده در آموزش و پرورش حتی یک نفر هم حق التدریس و شرکتی نبود.

 

حاجی بابایی در پاسخ به سوالی پیرامون میزان حقوق دریافتی‌اش در زمانی که وزیر آموزش و پرورش بود گفت: بنده در ابتدای کار حدود سه میلیون تومان دریافت می‌کردم که در پایان کارم این حقوق به 6 میلیون تومان رسید.

 

وی با بیان اینکه در 4 سال وزارت بنده در آموزش و پرورش حتی مجریان دستور استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان هم داده نشد، اظهار داشت: در این 4 سال به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که کوچکترین شائبه‌ای در استفاده از منابع آموزش و پرورش ایجاد نشود. در همین راستا زمانی به یکی از نزدیکان بنده مبلغی داده شد که بنده در جواب این کار و طی یادداشتی دو برابر خود را جریمه کردم تا کسی دیگر این کار را نکند و باید بگویم در آن دوران نه یک ریال دریافت کردم و نه یک ریال در سفرهای خارجی دلار به بنده تعلق گرفت.

 

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در زمان آغاز کار بنده در وزارت آموزش و پرورش میانگین حقوق معلمان 489 هزار تومان بود که در پایان کارم حقوق معلمان به یک میلیون و 342 هزار تومان و رشد 2.7 درصدی رسید.

 

حاجی بابایی با بیان اینکه شاه‌بیت مسائل کشور بحث کارآمدی است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور مبتنی بر دانش‌ داخلی رشد کند باید از همه ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کنیم و توجه ویژه‌ای نیز به نیروی عظیم بانوان داشته باشیم چرا که ظرفیت خانم‌ها کمتر از آقایان نیست.

 

وی با بیان اینکه مواضع ما درباره آمریکا کامل روشن است، اظهار داشت: در جهان دو اردوگاه ایران و آمریکا را داریم که این دو قدرت در جدال هماورد هستند نه جنگ و ما به عنوان یک هماورد نباید پنجه‌های خود را در مقابل آمریکا سست کنیم و باید در زمینه کارآمدی ارتقا یابیم تا دچار مشکل نشویم.

 

حاجی بابایی با تأکید بر اینکه نباید یک سر سوزن در مقابل آمریکا عقب نشینی کرد، خاطر نشان کرد: هر گونه نگاه غیر بصیر در مورد آمریکا ما را با شکست و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند.