لیست فروشی اصلاح طلبان برای شوراهای شهر/ ماجرای هزینه دو میلیاردی برای حضور در لیست شورای شهر

گروه سیاسی- تقریبا یک ماه پیش بود که اصلاح طلبان انتقادات بسیاری به لیست امید و شخص عارف به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان کردند که چرا لیست امید را این افراد در انتخابات شوراها تشکیل داده اند و خواستار پاسخگویی عارف شدند، این در حالی بود که برخی اصلاح طلبانی که از این لیست جا مانده بودند سریع با هم ائتلافی تشکیل دادند و با لیست دوم و سوم به صحنه انتخابات وارد شدند.

 

به گزارش افکارنیوز، اما انتقادات به لیست امید با برگزاری انتخابات و پیروزی مطلق اصلاح طلبان تمام نشد و همچنان ادامه دارد،این انتقادات تا جایی پیش رفت که با گریه عارف همراه شد و همین موضوع باعث شد تا وی بگوید تنها 24 ساعت زودتر از دیگران از لیست امید خبر داشته است!

 

اینکه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تنها 24 ساعت قبل از آن از لیست مطلع شده شائبه هایی را درباره لیست امید به وجود آورد تا اینکه فاطمه دانشور عضو جدید شورای شهر تهران این شائبه ها را به واقعیت تبدیل کرد.

دانشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد آقایان کرباسچی و حقانی به وی پیشنهاد دادند با پرداخت 2 میلیارد تومان نامش را در لیست اصلاح‌طلبان بگنجانند. هرچند دانشور چند روز بعد این گفت‌وگو را تکذیب کرد اما افشای جزئیات بیشتر درباره دریافت مبالغ هنگفت از افراد برای حضور در لیست امید، صحت اظهارات دانشور را تایید کرد.

از سوی دیگر روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در کانال تلگرامی اش به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران پیشنهاددهنده دریافت 2 میلیارد تومان از اعضای لیست امید بوده است.

 کانال تلگرامی این روزنامه  در مطلب خود با عنوان "چه کسی پیشنهاد ۲میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود؟" نوشت: یک منبع آگاه  توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست 2 میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد.

بنا به گفته وی، چنین درخواستی از کاندیداهای اصلاح‌طلب مطرح شده اما نه از سوی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان. گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است. بدین صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که 2 میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند. البته مشخص نبوده آقای «غ.ک» با چه سازوکاری چنین وعده‌ای به کاندیداها می‌داده است». اما کرباسچی به این خبر واکنش نشان داد اما ان را تکذیب نکرد و گفت:  2 میلیارد و 100 میلیون، برآیند تبلیغات ستاد شده بود که قرار بود سهمیه‌ای از این مبلغ را بدهند.

 وی افزود: ممکن است در شنودها در این باره چیزی شنیده‌اند اما سندی برای این ادعا ندارند. قرار شده بود هر کدام از اعضای لیست نفری 100 میلیون تومان یا خودشان یا حزب‌شان برای تبلیغات بدهند که البته خیلی‌ها هنوز نداده‌اند، اگر کسی برای ادعایی غیر از این سندی دارد رو کند. پول از شخصی برای قرار گرفتن در لیست گرفته نشده است.

این در حالی است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز شائبه هایی درباره لیست امید و بازار سیاه برای حضور در این لیست مطرح شده بوددر آن زمان الهه کولایی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با آنا، درباره اینکه «گفته می‎شود برخی کاندیداها به وسیله رانت و پول وارد لیست امید شده‌اند»، گفت: هیچ‌ فردی نمی‎تواند چنین سازوکاری را در هیچ دوره‌ای از انتخابات رد یا تکذیب کند. بنابراین من هم نه‌تنها این مساله را تکذیب نمی‌کنم بلکه منکر وجود رانت و پول در لیست امید نیز نمی‌شوم و همانطور که گفتم هیچ‌کس نمی‎تواند این مساله را انکار کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم ادامه داد: به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند.

کولایی «پول» و «رانت» را یکی از ابزارهای مهم برای ورود به سیاست و حضور در لیست‌های انتخاباتی دانست و گفت: پول و رانت و همچنین تلاش برای استفاده از سازوکارهای مؤثر در نتایج انتخابات، هیچ‌گاه از عرصه رقابت‌ها خارج نشده و نخواهد شد. ضمن اینکه در توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها نیز شاهد تأثیرگذاری چنین عواملی (رانت و پول) در انتخابات یا ورود کاندیداها به لیست‌ها هستیم.

از سوی دیگر پرویز سروری عضو فعال شورای شهر چهارم و از چهره های شناخته شده اصولگرایان نیز درباره مبالغی درباره بستن لیست های اصلاح طلبان گفت:برای حضور افراد در «لیست امید» شورای شهر 2 میلیارد اخذ شده است.

وی اظهار داشت: متأسفانه در کشور شاهد سلسله اقداماتی هستیم که می‌تواند به مردم‌سالاری دینی آسیب برساند و یکی از این موضوعات بستن فهرست انتخاباتی است که برخی آن را به یک کار تجاری و اقتصادی تبدیل کرده‌اند. سروری تصریح کرد: برای برخی بستن لیست دیگر یک کار انتخاباتی محسوب نمی‌شود بلکه یک کار اقتصادی است که افراد «لیست فروش»، مبالغ هنگفتی از افراد می‌گیرند و کسب درآمد می‌کنند که این موضوع تالی فاسد بالایی دارد. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی فرایند لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان را یکی از راه‌های ورود پول‌های کثیف به انتخابات برشمرد و افزود: یکی از نزدیکان افراد لیست امید به ما گفته بود حدود 2 میلیارد تومان از افراد برای حضور در این لیست اخذ شده است. سروری تصریح کرد: لازم است آقایان جهت شفافیت گزارشی از این هزینه‌های انتخاباتی و ورودی و خروجی مبالغ بدهند چراکه این موضوع می‌تواند شامل همان «پول‌های کثیف» باشد، بنابراین این موضوع باید از سوی وزیر کشور پیگیری شود.