واکنش زاکانی به دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس‌جمهور

علیرضا زاکانی به بهانه دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حسن روحانی یادداشتی در صفحه شخصی خود در تلگرام منتشر کرد که در ادامه می‌آید:

1. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجموعه ای متشکل از نیروهای با ایمانی است که برابر قانون اساسی «نگهبانی از انقلاب و دستاوردها آن» را برعهده دارد، مسئولیتی که از بدو تاسیس تا کنون به بهترین صورت دنبال شده است. این جمله زیبای بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی پیرامون این نهاد مقدس گویاتر از هر استدلالی است که " اگر سپاه نبود کشور نبود.".

2. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توانمندی حضور نیروهای انسانی متعهد و متخصص امکان انجام اقدامات گسترده در عرصه‌های مختلف را داراست؛ یکی از این عرصه ها حضور فعال در سازندگی کشور است، سازندگی اصیل با اقدامات جهادی، بدون تبلیغ و ...قرین با توفیقات اساسی است گرچه مخاطراتی نیز دارد.

3. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای آبادانی و پیشرفت کشور باید در عرصه سازندگی در اموراتی وارد شود که:

الف) حضور سپاه سبب توانمندسازی مردم شود.

ب) پروژه‌هایی که از حیطه‌بندی و طبقه‌بندی امنیتی برخوردار باشد.

ج) کلان پروژه هایی که بعلت نیازمندی به حجم بالای سرمایه‌گذاری و نوع خاص ‌فنّاوری امکان حضور مردم در آن وجود نداشته باشد.

د) پروژه‌هایی مورد نیاز کشور که مردم و شرکت‌های خصوصی به هر دلیلی خواهان مشارکت در آن نیستند.

ه) اقدامات تعدیل کننده بازار و ثبات بخش به نظام اقتصادی کشور که برابر درخواست مسئولان کشور انجام می پذیرد.

موارد فوق همگی از بسترهای ضروری حضور سپاه و سایر نیروهای مسلح در عرصه سازندگی و اقتصاد است.

4. اما این حضور دارای خط قرمزی جدی است و آن هنگامی است که در رقابت با مردم صورت گیرد .در این شرایط باید راه را برای مشارکت مردم و بخش خصوصی باز کرد و حضور نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در جهت توانمندسازی مردم برای حضور فعالانه در عرصه سازندگی قرار گیرد. این خط قرمزی جدی برای حضور در عرصه سازندگی کشور از سوی نیروهای مسلح خواهد بود.

5. کینه‌ها و کنایه‌ها، مؤلفه‌هایی برای جدال‌های همیشگی است. آن هنگامی‌که استیصال حاکم شود، کنایه‌گویی کینه‌ورزانه آغاز می‌شود. خطیب باید باانصاف باشد حتی اگر خواهان سخنانی غرا برای خطابه‌های انتخاباتی است زیرا که « الناس علی دین ملوکهم»، سخنان مسئولان کشور برای هشتاد میلیون ایرانی مهم و درس آموز است.

6. گلایه از مسئولانی است که به‌وقت ارائه کارنامه، با افتتاح پروژه‌های کلان سپاه پاسداران مانور کارآمدی می دهند اما هنگام رقابت سیاسی تفنگ را به سمت برادران سپاهی نشانه می روند؛ این به‌دوراز انصاف است. در شرایط فعلی نیز رسم مروت نیست که عکس‌ها فقط یادگاری باشند.

7. شکل دادن به یک مسیر جدید نیازمند اهتمام و صداقت است؛ نمی‌شود روزگاری پیمانکار تصویرسازی دروغین از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و حال با لبخند، بر آن سخنان خط بطلان کشید؛ مگر آن‌که لااقل در نزد خویش به اشتباهات پیشین معترف باشیم و با جلوگیری از تکرار آن مانع نا امیدی مردم و سوء استفاده بدخواهان شویم.

ازاین‌پس عیارسنجی گفته‌ها آغاز می‌شود. جنگ رنگ می بازد و دست برادری مؤمنانه ماندگار و همیشگی است، حتی اگر عقد اخوت به‌تازگی بسته‌شده باشد، امیدوارم.