هشت هزار و 100 میلیارد تومان فرار مالیاتی با استفاده از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف/ درخواست 11 نماینده برای بررسی موضوع در مجلس

گروه سیاسی- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به سوء استفاده از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف و با بیان اینکه کارت بازرگانی مجوز و پیش نیاز صادرات و واردات تجارت در کشور است، افزود: متاسفانه در سالهای اخیر پدیده ناصوابی به نام کارتهای بازرگانی یک بار مصرف به ابزاری برای قاچاق، فرار مالیات، نپرداختن عوارض گمرگی و تاثیر بر بازار ارز گردیده است.

وی افزود: به این نحو که افراد سود جو با استفاده از هویت افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، مبادرت به استفاده از کارت بازرگانی و واردات کالا به کشور می کنند اما حقوق گمرگی و مالیات را پرداخت نمی کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: استفاده از این ابزار خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند و یکی از عوامل اصلی بحران ارزی در کشور محسوب می گردد.

حاجی دلیگانی در همین راستا به اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اشاره کرد و افزود: به گفته وی تا انتهای فروردین سال گذشته، رقمی معادل هشت هزار و 100 میلیارد تومان فرار مالیاتی با استفاده از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف رخ داده است.

وی تصریح کرد: همچنین بنا بر اعلام معاون فنی گمرگ جمهوی اسلامی ایران حجم بدهی قطعی ناشی از کارت بازرگانی یک بار مصرف، هزار 200 میلیارد تومان می باشد که عموما قابل وصول نمی باشد. چرا که این بدهی ها یا مربوط به افرادی است که یا از دنیا رفته اند و یا هویتی از آنها وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: بر اساس اعلام مراجع رسمی نیمی از پرونده های قاچاق کشف شده مرتبط با سوء استفاده از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف است.

حاجی دلیگانی گفت: با توجه به تخلفات حاصله با سوء مدیریت احتمالی موجود در کشور، اینجانب به همراه 10 نماینده دیگر مجلس به استناد تبصره یک ماده 49 آئین نامه داخلی مجلس، در نامه ای به هیئت رئیسه مجلس درخواست بررسی موضوع توسط کمیسیون تخصصی  را مطرح کردیم.

وی با تاکید بر اینکه باید میزان خسارات واقعی ناشی از کارت های بازرگانی یک بار مصرف به کشور مشخص شود، افزود: همچنین باید عوامل مقصر در این زمینه شناسایی شوند و دلایل صدور و سوء استفاده از کارتهای بازرگانی مذکورمشخص گردد.

نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید راهکارهای جلوگیری از صدور کارتهای بازرگانی یک بار مصرف تعیین و اجرایی شود، گفت: همچنین خلاء های قانونی و سوء استفاده از آن باید مشخص گردد.

حاجی دلیگانی گفت: ما 11 نماینده تقاضای خود را دیروز تحویل هیئت رئیسه مجلس دادیم که این تقاضا به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

وی افزود: در روزهای آینده شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت بعنوان متولی امر کارتهای بازرگانی یک بار مصرف باید با حضور در کمیسیون مذکور در این زمینه پاسخگو باشد.

photo_2017-10-04_10-22-25