مقاومت دموکرات‌ها در برابر تغییر قانون برجام

تلاش «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا برای افزودن بندهای جدیدی به "قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران" با مقاومت دموکراتها مواجه شده‌است.

به نوشته پولیتیکو، نگرانی دموکراتها این است که افزوده شدن این بندها در نهایت باعث از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران شود؛ بویژه آنکه «تام کاتن» سناتور تندرو جمهوریخواه نیز در تهیه آنها نقش داشته است.

طبق گزارش این پایگاه آمریکایی، کورکر پس از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، مذاکرات متعددی را با دموکراتها داشته‌است اما هنوز نتوانسته حمایت آنها را برای اضافه کردن یک متمم جدید به قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران جلب کند.

گفتنی است سناتور کورکر و سناتور کاتن بندهایی را برای اضافه شدن به قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران تهیه کرده‌اند که در صورت تصویب، مخالفت ایران با بازدید از اماکن نظامی خود یا آزمایش هرگونه موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک موجب بازگشت تحریم‌های هسته‌ای تعلیق‌شده خواهد شد.

قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 اندکی بعد از امضای برجام به تصویب کنگره آمریکا رسید، در حال حاضر رئیس جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که هر سه ماه یکبار، پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام و همسو بودن یا نبودن این توافق با منافع آمریکا را به کنگره گزارش کند.

اما منتقدان معتقدند در صورتی که کنگره موارد خارج از برجام از جمله آزمایش موشکی ایران را به این قانون اضافه کند، عملاً راه را برای نقض یک‌طرفه برجام از سوی دولت آمریکا هموار می‌کند.