اردکانیان: در برنامه‌ام به طور خاص به موضوع آب پرداخته شده

رضا اردکانیان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود با تشکر از رئیس‌جمهور بابت اعتماد به وی اظهار داشت: امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری شما نمایندگان محترم که به تعبیری بزرگترین اعتماد ملت ایران است، مهمترین مسئولیت زندگی خود را آغاز کنم.

وی با تشکر از موافقین و مخالفین، تصریح‌کرد: من قبلا می‌خواستم از اهمیت آب و برق به عنوان عرصه‌هایی که مستقیم با امنیت و آسایش مردم مرتبط هستند، با شما سخن بگویم. می‌خواستم از ضرورت اقدامات اصلاحی در مدیریت منابع زیست‌محیطی و ضرورت پرداختن به مدیریت مصرف وتقاضا سخن بگویم. قصد داشتم از چاره‌جویی‌ها برای اصلاح الگوی مصرف در هر دو بخش آب و انرژی از افزایش بهره‌وری از ضرورت ملاحظات زیست‌محیطی از جامعه‌نگری در مدیریت منابع آب از ضرورت مدیریت آب در مقیاس حوزه آبریز و از اینگونه موارد مهم سخن بگویم. 

وی ادامه داد: در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب با شما نمایندگان محترم به صورت رسمی وغیررسمی جلسه داشتم.به عنوان یک کارشناس بین‌آلمللی که در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط زیست کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته را بررسی کرده‌ام با مدیران و سیاست‌مداران آنها نشست و برخاست داشته‌ام. 

اردکانیان ادامه داد: وقتی این افتخار را کسب کردم که با جلب اعتماد ریاست محترم جمهوری دست اندر کار تدوین برنامه پیشنهادی برای وزارت نیرو شوم، ابتدا به لیست کردن چالش‌ها پرداختم. چالش‌های ما در بخش آب و پساآب در بخش برق و  انرژی‌های تجدیدپذیر. در بخش تامین مدیریت منابع مالی، لیست بلندبالایی تهیه شد. 

وی با بیان اینکه در مقابل چالش‌هایی که وجود دارد آنچه به عنوان فرصت و ظرفیت‌ها قابل ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی ماست، اظهار داشت: من نه تنها به هیچ وجه ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوشبین هستم که همانطور که پدران ما در 3 هزار سال پیش در این اقلdم خشک و نیمه‌خشک با طبیعت به سازگاری رسیده‌اند و با عرضه شگفت‌انگیزترین پدیده آن زمان تا امروز نیز به عنوان پاریدارترین شیوه منابع زیرزمینی آب در دنیا قابل طرح است یعنی قنات مسائل خود را حل کردند قطعا ما نیز قادریم با کمک یکدیگر چاره‌جویی کنیم و در این منطقه همچون سایر بخش‌ها و سرفصل‌ها نمونه باشیم.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت بزرگ امروز سطح بزرگ آگاهی و شناخت و آمادگی برای همکاری در بین نمایندگان محترم یک نقطه امیدبخش دیگر است. 

وی با اشاره به برنامه خود برای تصدی وزارت نیرو، اظهار داشت: در این برنامه به طور خاص به موضوع آب پرداخته شده است. امروز در دنیا کم کم لفظ فاضلاب در حال ترک کردن ادبیات این بخش است. چرا که فاضلاب نیز به عنوان یک منبع شناخته می‌شود. امروز فاضلاب به عنوان آب با رنگی متفاوت شناخته می‌شود. ما حتی در وزارت نیرو و شرح وظایف آن یکی از کارهای خود را دفع سالم فاضلاب می‌دانستیم. امروزه فاضلاب به عنوان منبع جدید برای ما قابل طرح است. 

اردکانیان ادامه داد: در سرفصل مربوط به آب و پساب همانگونه که در برنامه ذکر شده اصلی‌ترین کار ما تدوین سریع طرح‌های آمایش سرزمین در مقیاس‌های مختلف به گونه‌ای که بر محور آب تعریف شود، ذکر شده است.

وی با بیان اینکه ما نیازمند مفاهمه در سطح سازمان دولت در قالب شورای عالی آب به عنوان یک سازوکار قانونی هستیم، اظهار داشت: هر چقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد آمادگی‌ها برای تدوین راهکارها و عملیاتی کردن آنها بیشتر خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نیرو  بحث پردازش آمار و اطلاعات پایه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ما می‌بایست ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و ضرورت‌های مدیریت توامان عرضه و تقاضا طراحی کنیم. مستحضر هستید که بیش از یک دهه در حالی که دست اندرکار احداث سدها و سایر سازه‌های آبی بودیم در عین حال این ضرورت که ما هر چه سریع‌تر می‌بایست به مدیریت تقاضا بپردازیم مدنظر بود. 

اردکانیان ادامه داد: هیأت وزیران در سال 83 استراتژی‌های توسعه بلند مدت منابع آب ایران را تدوین و تثبیت کرد. این مجموعه در قالب برنامه چهارم توسعه به تصویب مجلس محترم وقت رسید. منتها به هر تقدیر با تغییر اولویت‌ها بخش‌هایی از این راهکارها نیازمند اقدام و عملیات اجرایی است.

وی به تدوین برنامه ملی آب مبتنی بر داده‌های آسیب‌شناسی وضعیت فعلی چشم‌انداز آینده و راهکارهای تعدیل مشکلات اشاره کرد و اظهار داشت: سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذینفعان تدوین و به تصویب خواهیم رساند. طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع به میزان 8 میلیارد متر مکعب را در دستور کار خواهیم داشت. 

وزیر پیشنهادی نیرو استقرار نظام حسابداری ملی را یکی دیگر از برنامه‌های خود دانست و اظهار داشت: اصلاح ساختار اقتصاد آب و کشور و افزایش سهم بخش‌های دولتی در ایجاد طرح‌های و توسعه تاسیسات فاضلاب جزو کارها و برنامه‌های پیشنهادی و تقدیمی اینجانب است.