تجلیل روزنامه القدس العربی از سردار سلیمانی

روزنامه القدس العربی در مقاله‌ای با تشریح شکست عربستان سعودی در سوریه و تجلیل تلویحی از سردار سلیمانی به نشست سوچی اشاره کرد و نوشت نشست موفقیت آمیز سوچی با حضور ایران به احتمال قوی مقدمه‌ای برای برتری های بسیار قوی‌تر در آینده خواهد بود.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله‌ای ضمن اشاره به حمایت عربستان سعودی از مخالفان سوری شرکت کننده در نشست موسوم به ریاض 2 و مقایسه آن با نشست اخیر رؤسای جمهوری ایران و روسیه و ترکیه در سوچی تحت عنوان نشست سوچی 3 نوشت: این موضوع صرفاً بیانگر شکست ریاض و برگزاری موفقیت آمیز نشست سوچی نیست بلکه این حقیقت نیز آشکار می شود که ریاض 2 به مثابه تمرینات مقدماتی برای مخالفان سوری است تا خود را برای [شکستی که باید به علت نشست سوچی تحمل کنند] آماده سازند. مسکو این نشست را برگزار کرد تا از آن به عنوان سکویی برای حل وفصل سیاسی [بحران] سوریه استفاده کند. 

این درحالی است که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی اوایل اکتبر گذشته به مسکو سفر کرده بود و انتظار می رفت به ویژه پس از تحول ریشه ای که در گزینه های عربستان سعودی درخصوص سرنوشت بشار اسد رخ داده است، این سفر موجب نزدیک شدن ریاض به طرح روسیه درخصوص سوریه شود. شاید برخی این استدلال را مطرح سازند که عربستان سعودی برخلاف روسیه و ایران و ترکیه، در خاک سوریه حضور نظامی نداشته است. اما واقعیت آن است که ریاض دستکم طی شش سالی که جنگ سوریه آغاز شده، توانسته است اقشار وسیعی از مخالفان سوریه را برای اجرای نقشه های خود به خدمت بگیرد. به همین علت ریاض به یکی از وزنه ها در محافل بین المللی و کنفرانس هایی تبدیل شد که مخالفان سوری در کنار سوریه در آن حضور می یافتند.

 مدت زیادی از آن نگذشته است که احمد الجربا، رئیس اسبق ائتلاف مخالفان سوری بیش از آنکه نماینده مخالفان سوری باشد عنصری سعودی به شمار می آمد. اکنون کنار گذاشته شدن وی از صف مخالفان سوری طرفدار سعودی، خود نشانه ای از کاهش نفوذ ریاض در این اهرم است.

در مقابل می توان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس ایران را مثال زد که افسرهماهنگ کننده در سوریه و عراق است. یکی از حقایق تاریخی این است که در زمان استقبال کرملین از قاسم سلیمانی، کاخ سفید از احمد الجربا استقبال می کرد. البته قاسم سلیمانی تابعیت ایرانی دارد و افسر سپاه پاسداران انقلاب ایران است. اما الجربا چه پیش از ریاست ائتلاف مخالفان سوری و چه در حین آن، از حداکثر پشتیبانی سیاسی و دیپلماتیک و مالی سعودی برخوردار بود. بدین ترتیب افزون بر رویداد ضعیف ریاض در مقابل نشست موفقیت آمیز سوچی، می توان به موارد بسیار دیگری اشاره کرد که همگی بیانگر برتری ایران هستند و به احتمال قوی این مقدمه ای برای برتری های بسیار قویتر در آینده خواهد بود!