آمریکا در جهت تضعیف برجام حرکت می کند

 علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند در جلسه با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس هلند تاکید کرد:هلند و اتحادیه اروپا نباید به رویه غیر قابل اعتماد آمریکا در قبال برجام توجه کنند.آمریکا در جهت تضعیف برجام حرکت می کند، در حالیکه باید به تعهدات خود در خصوص این توافق عمل کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این جلسه که پس از سفر هیات پارلمانی هلند به جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود و به ارزیابی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و هلند اختصاص داشت ، تاکید کرد: توسعه مناسبات بین دو کشور روند مناسبی را طی می کند، رفت و آمدهای خوبی بین دو کشور ظرف ماههای اخیر برقرار شده است که از جمله می توان به سفر هیات پارلمانی هلند به جمهوری اسلامی ایران در اوایل آبانماه سالجاری و دیدار این هیات با مقامات جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی افزود: همچنین کارگروه عالی مناسبات اقتصادی دو کشور اخیرا در لاهه برگزار شد و طرح اقدام روابط اقتصادی بین دو کشور برای سال 2018 به امضای مقامات دو کشور رسید.همچنین رفت و آمد بین شهروندان دو کشور به کشور مقابل ظرف سالهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است که میزان روادید صادره توسط سفارتخانه های دو کشور این امر را به خوبی نشان می دهد.

جهانگیری در خصوص برجام خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی در  هشت گزارش خود این امر را تایید کرده است. اما در مقابل آمریکا به تعهدات خود در قالب برجام عمل نکرده است. هلند و اتحادیه اروپا نباید اجازه دهند رویکرد آمریکا برای انحراف توجهات از برجام با طرح موضوعات غیر مرتبط با آن ،باعث اختلال در اجرای برجام شود. در صورتیکه اجرای برجام از طرف غرب با مشکل مواجه شود، به طور طبیعی بر همکاریها بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران تاثیر خواهد گذاشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص مجازات اعدام تاکید کرد:اکثر اعدام شدگان در ایران قاچاقچیان مواد مخدر هستند، قاچاق مواد مخدر هزینه های زیاد مادی و معنوی برای جمهوری اسلامی ایران در برداشته است و افسران و سربازان زیادی از جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر به اروپا به شهادت رسیده اند.

وی خواستار حمایت اتحادیه اروپا از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با  قاچاق مواد مخدر شد.

جهانگیری همچنین به موضوع بررسی قانون مجازات قاچاقچیان مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

سفیر ایران در خصوص بحران یمن نیز اظهار داشت : اقدام هلند در شورای حقوق بشر در حمایت از تحقیقات مستقل در مورد نقض حقوق بشر در یمن قابل تقدیر است، اما در شرایط کنونی بازگشایی بنادر و فرودگاههای یمن برای ارسال کمکهای انساندوستانه لازم و ضروری است، چون شرایط قحطی و وبا در این کشور بسیار جدی و تاسف بار و حامیان و عاملان اقدام نظامی علیه یمن باید پاسخگوی بحران انسانی گسترده در یمن باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان در خصوص ادعای ارسال موشک از سوی ایران به یمن تاکید کرد: در حالیکه امکان ارسال کمکهای انساندوستانه به یمن وجود ندارد و این کشور تحت محاصره دریایی و هوایی است، چگونه ادعا می شود که جمهوری اسلامی ایران برای یمن موشک ارسال کرده است؟اینگونه ادعاها با واقعیت هیچگونه تناسبی ندارد و جمهوری اسلامی ایران آن را کاملا رد می کند.