فاجعه مدیریتی بیخ گوش تهران

لفاظی، زیاده‌گویی‌های نامربوط به حوزه کاری و سوءمدیریت وزیر راه و شهرسازی، صدای اعتراض محافل رسانه‌ای حامی دولت را هم درآورده است.

صدرا محقق درباره ناکارآمدی وزیر راه در مدیریت شرایط پیش‌آمده پس از بارش برف که باعث بسته شدن راه‌ها و تعطیلی فرودگاه‌ها شده بود نوشت: آقای آخوندی در حوزه مباحث تئوریک و مقاله‌نویسی فعال است اما در حوزه عمل و اجرا واقعاً مردود حساب می‌شود.

همچنین سایت انتخاب از سایت‌های حامی دولت با اعتراض به گفتار و رفتار وزیر راه و شهرسازی نوشت؛ آقای آخوندی! درمیان تئوری‌پردازی‌های شما، جایی برای اقدامات اولیه راهداری وجود ندارد؟!

انتخاب می‌نویسد: شامگاه شنبه هفتم بهمن ماه، بارش سنگین برف، باعث شد در اتفاقی نادر بزرگراه تهران - کرج برای ساعاتی مسدود شود. واکنش مسئولان به مسدود شدن پرترددترین محور کشور، سکوت بود تا جایی که حتی بسیاری از اخباری که از عمق فاجعه خبر می‌داد هم سانسور شده بود. در اولین شب بارش برف، اتوبان تهران - کرج در نزدیکی ورودی اول کرج، مسدود شد.

روز بعد، در صبح یکشنبه که برف همچنان ادامه داشت، حرکت مترو خط 5 که ایستگاه صادقیه در غرب تهران را به ایستگاه‌های کرج متصل می‌کند، متوقف شد. علت این توقف یخ‌زدگی اعلام شد. پس از چند ساعت و اعلام بازگشایی این خط توسط مترو، باز هم بخشی از آن - حد فاصل ایستگاه پل فردیس(کرج) تا گلشهر - همچنان مسدود بود.

مسئولانی که از آنها انتظار می‌رفت از بحران فعلی جلوگیری کنند، طیف وسیعی از وزارت راه و شهرسازی گرفته تا استانداری‌های تهران و البرز و نیز شهرداری کرج را دربرمی‌گیرند.

وزارت راه و شهرسازی حتی عمق اتفاقی که در انتظار اتوبان تهران - کرج بود را پیش‌بینی نکرده بود.

اوضاع حمل‌ونقل کرج، تاثیر مستقیمی بر وضعیت تهران دارد. عباس آخوندی وزیر راه چندی پیش در جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع و دفاع از مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل، حتی تفکیک کرج از تهران و تشکیل استان البرز در دولت احمدی‌نژاد را یک ‌اشتباه بزرگ خواند اما در برف اخیر، از وزارتخانه او آبی گرم نشد و در میان تئوری‌پردازی‌های وی، حتی اقدامات اولیه و ساده برای باز کردن مسیر و روان‌سازی جاده‌ها هم جایی نداشت.